Hjem/De 22 vigtigste ting folk med nyopståede rygsmerter skal vide

Lad os få stillet din nysgerrighed!

Artiklen du skal til at læse, er skrevet af (mig)
Line Christensen; Fysioterapeut & Smertespecialist

Når du har nyopståede rygsmerter, så får du med meget stor sandsynlighed også en masse råd, vejledninger, retningslinjer, information – Noget med et solidt grundlag i den nyeste viden og evidens og imens andet…

Ja, lad os bare være ærlige:

Noget hører du fra din tante Erna eller nabo Hans, der også liiiiige har en mening om hvad du skal og i hvert fald IKKE skal gøre med dine nytilkomne rygsmerter.

Og hør:

Jeg ved godt at når du har smerter, så er det sidste du har brug for råd og vejledning der stikker i alle mulige retninger, det giver bare mere usikkerhed og bekymringer.

Dét er der absolut ingen grund til skal ske for dig!

Så herunder har jeg samlet 22 af de bedste råd til dig med nyopståede rygsmerter

OBS: Alle de råd du ser herunder, er håndplukket fra de nyeste kliniske retningslinjer, guidelines og forskningsarktikler indenfor rygområdet.
Jeg har holdt fokus på den viden og vejledning som du selv kan bruge nu og her (så jeg har ikke medtaget vejledning om f.eks. medicin og operationer – Det skal din læge hjælpe dig med).

Vil du gerne nørde kan du se nogle links til litteratur her, her, her og her.

Hvis du bare gerne vil have det hele serveret på et sølvfad på almindeligt dansk til dødelige, så læs videre herunder.

*To hurtige kommentarer:

1: Jeg skriver “Sundhedsprofessionel” og med det mener jeg enten din egen læge, en fysioterapeut, kiropraktor eller lignende med viden inden for rygområdet.

2: Jeg linker til nogle af mine andre artikler løbende, hvor du kan læse mere.

fff

22 vigtige ting
folk med nyopståede rygsmerter skal vide:

Det første du skal have styr på, er…

#1: Du bør se en sundhedsprofessionel hurtigst muligt hvis du har rygsmerter med udstråling til din blære eller hvis smerterne giver forstyrrelser i dit tarmsystem (eks. inkontinens ved urin eller afføring) eller giver kraftig muskelsvækkelse i benene.
Læs mere i artiklen: Hvornår du skal bekymre dig om dine rygsmerter

#2: Du bør hurtigst muligt gå til en sundhedsprofessionel hvis du får rygsmerter sammen med feber, hvis smerterne spreder sig ned i et eller begge ben, hvis du for nylig er blevet opereret, hvis du for nylig har været udsat for et traume eller kraftigt fald, hvis du har uforklarligt og stort vægttab.

#3: Du bør gå til en sundhedsprofessionel hvis dine rygsmerter er kraftige og de bekymre dig, hvis du har svært ved at håndtere dine rygsmerter eller hvis dine smerter bliver værre og værre.
Læs mere i artiklen: 6 myter om lændesmerter du ikke skal blive snydt af (eller mere bekymret af)

Berolig dig selv med, at…

#4: De fleste oplever at deres rygsmerter forbedres inden for en kort tidsperiode, som regel inden for 6 uger. Hvis dine rygsmerter bliver ved ud over denne tidshorisont og det bekymrer dig så kontakt en sundhedsprofessionel.

#5: Når du har rygsmerter, er det vigtigt at du bliver ved med at være aktiv og lave dine sædvanlige aktiviteter. Du kan med fordel tage det lidt mere med ro, skifte stilling oftere, tage korte hvil efter behov, men i det store hele fortsætte din dagligdag som sædvanligt. Det gælder både huslige gøremål, deltagelse i sociale arrangementer og vanlige fritidsaktiviteter og motion.

#6: Hvis muligt, så blive på dit arbejde (i stedet for at sygemelde dig) og i stedet have en periode med midlertidige ændringer i arbejdsfunktioner eller arbejdstid.

#7: Sengeliggende hvil er ikke anbefalet over længere perioder. Hvis det er nødvendigt, så hold det til maksimalt 1-2 dage inden du igen begynder at genoptage dine sædvanlige aktiviteter.

#8: Arbejd på at komme tilbage til dine sædvanlige aktiviteter med en sundhedsprofessionel, hvis du har svært ved at komme i gang selv.

Sørg for at få det hele med

#9: Længerevarende rygsmerter bliver påvirket af mange forskellige faktorer, både fysiske, følelsesmæssige og miljømæssige osv. Det er derfor vigtigt at have fokus på de faktorer som påvirker netop dig.
Læs mere i artiklen: Tjekliste: Hvor mange måder bliver dine smerter påvirket på?

#10: Ved at holde dig aktiv gør du noget godt for din krop både nu og her og i fremtiden.

#11: Hvis du har spørgsmål til din sundhedsprofessionelle, så sørg for at skrive dem ned og tage dem med til konsultationen, så intet bliver glemt.
Læs mere i artiklen: 10 konkrete råd til at få mere ud af din næste tid ved lægen

#12: Det er normalt at bekymre sig om rygsmerterne og den påvirkning smerterne har på dig og din hverdag.

Husk, du kan få hjælp – Det fortjener du

#13: Det er vigtigt at blive ved med at være positiv. Du kan godt finde hjælp, der er passende til dig.
Læs mere i artiklen: Hurtig oversigt: Dine mange muligheder for smertebehandling

#14: Samarbejd med din sundhedsprofessionelle om at sætte mål der er realistiske, relevante og motiverende for dig.

Rygsmerter er normale og oftest ufarlige

#15: Dine rygsmerter er ikke nødvendigvis et direkte “mål” for skade i din ryg. Smerte er ikke lig med skade og især rygsmerter kan være uforholdsmæssige store i forhold til vævsskaden.

#16: Stort set alle får rygsmerter i løbet af deres liv.

#17: Langt de fleste vil have rygsmerter over flere omgange i løbet af deres liv. Så det er faktisk mere unormalt, hvis du aldrig får rygsmerter.

#18: Tag ejerskab over din egen sundhed. Sundhedsprofessionelle er der til at assistere dig, ikke til at dikterer hvordan du skal leve dit liv.
Læs mere i artiklen: Sådan får du medbestemmelse i din behandling

#19: Røntgen billeder vil ikke vise årsagen til dine rygsmerter med mindre det specifikt skyldes en fraktur (brækket knogle).

#20: Scanninger (MR-scanning, CT-scanning, røntgen mm) er som regel ikke nødvendige for lænderygsmerter med en varighed på under 6 uger, hvor der ikke er tegn på alvorlig patologi (se punkt #1 og #2). Tal med din læge omkring det.
Læs mere i artiklen: Hvor meget kan du stole på din MR-scanning?

#21: Det er ikke nødvendigt at kende til alle detaljerne eller en specifik årsag til dine smerter, for at kunne behandle smerterne effektivt. Faktisk er 95% af alle lændesmerter betegnet som “uspecifikke” netop fordi der ikke kan peges på én specifik årsag, men smerterne kan stadig behandles effektivt.

#22: Det er meget sjældent at rygsmerter skyldes noget mere underliggende alvorligt, som f.eks. cancer.

.

***

Sådan!

Nu hvor du har styr på de her 22 ting, så er du godt kørende med dine nyopståede rygsmerter.

Er det på tide du skal gøre noget anderledes? Måske få fat i en sundhedsprofessionel – Eller måske bare slå koldt vand i blodet og komme tilbage til din hverdag som du plejer?

FUN FACT

I studiet HER, undersøgte man 30 forskellige budskaber samlet fra internationale retningslinjer indenfor rygområdet.

Sundhedsprofessionelle og folk med smerter skulle score de 30 budskaber i prioriteret rækkefølge og der var KÆMPE forskel på hvad sundhedsprofessionelle vurderede som mest vigtigt og hvad folk med smerter egentlig gerne ville vide som det første.

F.eks. vurderede sundhedsprofessionelle at “Forsæt med dine sædvanlige aktiviteter så vidt muligt” som et meget vigtigt budskab (prioriteret som nr. 2 ud af 30). Hvorimod folk med smerter gav denne information en prioritet på nr. 24 ud af 30.

Sååå hvad ville folk vide som noget af det første?

Det vigtigste for folk med smerter var at kende til de “Røde flag” – Altså identifikation af alvorlig sygdom / patologi.

Derfor får du også budskaberne i artiklen her serveret med baggrund i prioriteringen fra studiet herover.

Underskrift Line Christensen Medeno

Har du også en lille nørd gemt i dig?

Uglen Kilde - Kildereferencer

Så tag et kig på siden Referencer. Der finder du links til de videnskabelige artikler, der ligger bag indholdet her på siden.
Du kan også finde links til masse andet godt fra smertevidenskabens verden.

Vil du vide mere? 

Værsgo’: Herunder får du de 3 nyeste artikler