10 konkrete råd til at få mere ud af din næste lægekonsultation

Når du har længerevarende (kroniske) smerter er en tur til lægen nu og da helt uundgåeligt. Der kan være mange forskellige årsager til at tage til lægen en ekstra gang

  • Fornyelse af receptpligtig medicin
  • Nye symptomer
  • Bivirkninger fra medicinen
  • Mangel på effekt af den receptpligtige medicin

Samt alle mulige andre ting, der kan gå galt som nedgroede tånegle, halsbetændelse, forstoppelse og andre ”sjove” ting

Du kan derfor ligeså godt indse at du kommer til at kende din læge rigtig godt, når du har længerevarnede smerter. Det er derfor også rigtig vigtigt at du har et godt forhold til din læge. Det er faktisk vist at folk med et godt forhold til deres læge også får mere ud af deres behandling.

Når du går ind til en lægekonsultation er det vigtigt at huske at du som patient har et helt andet mål med konsultationen, end lægen har.

Lægens hensigt med konsultationen

  • Indhente informationer fra dig
  • Dele informationer med dig
  • Justere eller påbegynde en behandling

Din hensigt med konsultationen

  • At forstå dine symptomer eller sygdom
  • Fortælle hvordan det føles og hvordan du har det
  • Fortælle hvordan det påvirker dit liv
  • Fortælle om virkninger/mangel på virkning af medicin
  • Fortælle om bivirkninger fra medicinen
  • Samt vil du gerne opbygge et tillidsbånd, så du føler at lægen forstår dig

 

Når det handler om længerevarende smerter, som du ikke lige kan pege på (som man kan med f.eks. et brækket ben), så handler konsultationen i høj grad om kommunikation. Det handler om 2 mennesker, der begge prøver at forstå hinanden og forstå en situation eller hændelse.

Selvfølgelig kræver det 2 mennesker for at have en god kommunikation, så det hele er ikke op til dig som patient, men har du de rigtige værktøjer til at kommunikere de ting, du gerne vil have sagt er du et langt skridt på vejen til at få den hjælp som du har brug for.

 

1 – Prioriter emnerne der skal snakkes om til konsultationen

Brug din tid med lægen fornuftigt!

Vi ved alle at lægerne har travlt. Hvis de kunne ville de sikkert gerne snakke med dig i en hel time og virkelig forstå i dybden hvad dit problem er, men sådan hænger det desværre ikke sammen. Lægen har typisk mellem 5-15min til at forstå hvad problemet/årsagen til konsultationen går ud på, fortælle dig om de mulige behandlingsmetoder eller mangel på samme, fortælle om bivirkninger eller andre restriktioner ift. indtagelse af den pågældende medicin, lave recepten og sørge for at du forstår hvad du skal gøre når du kommer hjem og alt hvad der ligger der i mellem.

Lægen har altså ikke tid til at snakke om alt hvad der rumstere i dit hoved, så inden du går ind til konsultationen (måske endda inden du booker konsultationen), så lav en prioriteret liste over de ting som er vigtigst for dig at få sagt eller få lægen til at tage stilling til.

Og ja, jeg mener en reel liste! Skriv det ned på et stykke papir eller på din telefon. Måske tror du at du kan huske de tre vigtige ting som du virkelig har brug for at snakke med lægen om, men når det kommer til stykket når du kun at sige 1 af tingene, for så snakker lægen en masse om det og så når I slet ikke de 2 andre ting eller også glemmer du at få det sagt.

F.eks. hvis du har X-bivirkning fra at tage din medicin, du har fået problemer med at sove om natten og desuden er der kommet en snurren i dit venstre ben. Hvis du så kun når at fortælle at du har fået en bivirkning af din medicin (f.eks. forstoppelse) så kan det være at lægen udelukkende har fokus på at fikse det problem, men hvor det måske er vigtigere for dig at snakke om at du kun får 2-3 timers søvn om natten for tiden.

Så jeg understreger det igen. Brug tiden ved lægen fornuftigt! Hav styr på hvad det er du har brug for af information fra lægen, inden du giver lægen hånden og sætter dig ned i stolen.

Spørg evt. lægen om hvor meget på din liste I kan nå at snakke om i den pågældende konsultation. Hvis I ikke kan nå det hele, kan du booke en ny konsultation til de resterende emner.

 

2 – Tal med selvtillid

Lægerne har allerede lært fra skolebænken at give oplysninger videre med selvtillid; at fortælle patienterne på deres kontor om hvad der skal gøres.

Patienter bør gøre det samme. Øv dig i at snakke med din læge på en selvsikker måde.

Du skal vide at din stemme er mindst lige så vigtig (hvis ikke mere vigtig) end lægens til konsultationen. Det du har at sige er vigtigt og det skal også præsenteres som noget der er vigtigt.

Hvis du går ind til lægen og er usikker på hvad du vil sige, usikker på hvorfor du har bestilt tiden eller usikker på om du nu har lov til/ret til at stille spørgsmålstegn ved den medicin du får eller ved de symptomer du har, så kan dine reelle behov godt blive overset af lægen eller skubbet til siden som noget der ikke er helt så vigtigt som du synes det er.

Det er ikke nødvendigvis fordi lægen ikke vil hjælpe dig, men måske forstår lægen bare ikke vigtigheden af hvad du siger, hvis du ikke rigtig får det sagt, så det er til at forstå for en der ser mere objektivt på sagen.

 

3 – Prøv at lade være med at blive for følelsesladet

Det er lettere sagt end gjort. Uden tvivl.

Men prøv at lade være med at blive for følelsesladet, du kan nemlig risikere at lægen bliver hægtet helt af hvis du f.eks. begynder at græde, begynder at råbe eller noget helt andet.

Husk på at lægen også har en personlighed bag kitlen, en privatperson der håndtere følelser på sin helt egen måde.

Alle kender det fra sig selv, nogle er vildt gode til at håndtere at andre græder, mens andre ikke aner hvordan man trøster et andet menneske der er ked af det. Nogle er vildt gode til at håndtere at andre mennesker råber og skælder ud, mens andre slet ikke kan håndtere når andre reagere sådan.

Vi kan alle ”trænes” til at håndtere diverse situationer bedre eller på andre måder end vores naturlige reaktion, men den naturlige reaktion på et andet menneskes følelser kan man aldrig helt ”slå” fra, sundhedsfaglig eller ej.

Det er derfor en god idé at være så neutral, logisk, rationel og fattet som muligt. På den måde får du sagt de ting der skal siges og lægen forstår hvad der bliver sagt uden alt for megen ”støj” på linjen.

Dette kan være rigtig svært når du har mange smerter er under stort pres eller føler du ikke bliver forstået eller troet på. Men prøv!

Øv dig evt. på et familiemedlem eller en ven på det du gerne vil sige til lægen. Så kan du øve dig i at få dine bekymringer sagt højt, få afreageret og så sige det igen mere roligt og fattet.

 

4 – Hav fokus på andet end dine klager

Det er meget naturligt at det første du begynder at snakke om er hvad der gør ondt, hvor det gør ondt, hvor ofte osv. osv.

Men husk på at det er lige så vigtigt at tale om dine bekymringer. Måske er du bekymret over bivirkninger fra ny medicin? Måske er du bekymret over et nyt symptom og hvad det nu kan betyde? Måske er du bekymret over en mulig operation du skal til at gennemgå?

Hvis du ikke fortæller om de ting der bekymrer dig også, så har din læge ingen mulighed for at hjælpe dig med det.

 

5 – Fortæl om dine følelser

Det kan være svært at fortælle andre at du føler sig sårbar. At du er bekymret, ked af det, bange for noget eller noget helt andet.

Men hvis du ikke får det sagt og går med disse tanker helt for dig selv, kan de være endnu mere destruktive end de behøves at være.

Så hvis der er noget der bekymrer dig eller gør dig bange, så fortæl din læge om det.

Hvis du ikke fortæller det, så vil lægen i de fleste tilfælde overse det, eftersom deres hovedfokus går på fakta. Som ”hvor gør det ondt?”, ”hvor ofte gør det ondt?”, ”hvad er intensiteten af smerten?”, eller ”hvor mange timer får du sovet?”, ”hvad er din nuværende arbejdsbelastning?” mm.

Nogle emner kan også være mere følsomme end andre, f.eks. hvis du har ondt under samleje, kløen eller svien fra bagdelen, inkontinens eller noget helt andet. Sørg derfor for at du har en læge som du føler dig tryg ved, så du kan få sagt de ting, der for nogle kan virke lidt mere pinlige at få sagt.

Det behøves ikke engang være noget følelsmæssigt, der går dig på. Måske er det de økonomiske udgifter du er bekymret for, eller hvorvidt du kan fortsætte med at arbejde.

Uanset hvad du har på hjerte, som du føler er relevant for din situation, det bør din læge også få indsigt i.

 

6 – Stil spørgsmål

Det kan måske virke for åbenlyst, men der er mange som ikke får spurgt ordentligt ind til ting de ikke forstår, når de er hos lægen. Lægen kan nogle gange komme til at give en hel bunke informationer og det kan være svært lige at få det hele med i første omgang. Nogle gange kommer lægen også til at snakke på en måde så det bliver lige lidt for lægefagligt og det kan være svært helt at forstå hvad der menes, hvis du ikke har en lægefaglig uddannelse bag sig.

Det er HELT okay at spørge igen! Hellere end gang for meget end en gang for lidt! Det er trods alt dit liv det handler om og du har fuld ret til at forstå hvad der kommer til at foregå med dig.

Så spørg ”Hvorfor”, ”Hvordan” eller ”Hvornår” alle de gange du vil til du synes du forstår hvad der bliver talt om.

 

7 – Sørg for at du lytter

Det er let at danne sig en mening om ting, især når det omhandler en selv. Måske har du brugt timevis på nettet for at læse om din sygdom eller symptomer eller måske er du så forvirret at du har 100vis af spørgsmål.

Sørg for at du lytter til hvad lægen har at sige, mens du er til konsultationen – OGSÅ selvom du måske er uenig eller du tænker at den foreslåede behandling slet ikke er noget for dig.

Husk på at lægen er ekspert på deres respektive område og du er ekspert på dit eget liv. I rigtig mange tilfælde falder disse to ekspertområder ind over hinanden og det er derfor vigtigt at du lytter til hvad lægen har at fortælle, lyt til hvad lægen har af informationer til dig, både for og imod. Hav et åbent sind og tag stilling til al informationen, når du har haft lidt tid (dage/uger) til at tænke over hvad du synes er det bedste for dig.

 

8 – Tag notater

Sørg for at få skrevet de vigtige punkter ned. Måske du tror du kan huske det hele mens du sidder til konsultationen, men der er altid et eller andet, der smutter i farten.

Sørg for at have papir og skriveredskab med og skriv et par stikord, så du kan huske hvad lægen har sagt af væsentlige ting i løbet af konsultationen.

Lav evt. noterne på det papir du har med, med din prioritering af emner, der skal snakkes om til konsultationen.

 

9 – Hav en bisidder med

Det kan være svært at holde sig objektiv, rationel, logisk, lyttende OG få al informationen med der er væsentlig på en og samme gang, for ikke at nævne hvilke tidsrammer du skal prøve at overholde i samme ombæring!

Det kan derfor være en rigtig god idé at have en pårørende med til konsultationen. En der kender dig og din situation, men stadig ikke er berørt af smerterne på samme måde som du selv er.

2 husker bedre end en, så der er også langt større sandsynlighed for at du får den information med dig, som du har brug for.

Alternativt, hvis du ikke har mulighed for at have en pårørende med til konsultationen, så optag det på din telefon eller en diktafon, så du kan lytte til det når du kommer hjem – Du vil blive overrasket over hvor mange detaljer du kan overhøre, når du sidder i situationen.

 

10 – Vær ærlig, hvis du ikke synes din læge giver dig den hjælp du har brug for

Ovenstående er gode råd til at kommunikere med lægen og få det bedste ud af den tid du har med lægen, men nogle gange er det nødvendigt at du indser at kemien bare ikke er der, samt at dig og din læge ikke kan finde et fælles grundlag at arbejde ud fra.

Det kan være rigtig svært at få sådan noget sagt, men det er vigtigt at du prioritere dit helbred højere end at være (falsk) høflig overfor en læge og ikke sige, når det ikke fungere.

Fortæl lægen om de ting du ikke synes fungere så lægen har en mulighed for at gøre det bedre til næste gang. Nogle gange skal man bare have at vide hvad der fungere/ikke fungere og så kan I sammen arbejde på at få et bedre forhold til hinanden.

Hvis du ikke synes din læge lader dig tale færdig, så sig at du føler dig afbrudt. Hvis du ikke føler at din læge tager det seriøst nok at du er bekymret for dit arbejde, så fortæl hvor meget arbejdet betyder for din hverdag. Hvis du ikke synes din læge forstår hvor stor indvirkning dine smerter har på dit familieliv, så sig det.

Der kan være mange eksempler på hvordan I kan tale forbi hinanden og misforstå hinanden.

 

Du har mere kontrol over hvordan dit forhold til lægen er, end du måske er klar over. Tag dig tid til at gøre det ordentligt og få den behandling du har brug for.

 

Vil du gerne vide mere om nogle af de mange forskellige muligheder, du har for selv at forstå dine smerter og få andre til at forstå dem også? Det kan du læse meget mere om i indlægget “Smertebehandling og dine forskellige muligheder“.

 

Underskrift Line Christensen Medeno Online Smerteskole

error: Indholdet er beskyttet

Denne hjemmeside bruger cookies. Cookies bliver brugt til at tilpasse indholdet på hjemmesiden, til at tilpasse annoncer, til at forbinde dig til og fra sociale medier og til at analysere trafikken på hjemmesiden. Disse cookies fra din brug af hjemmesiden, bliver delt med tredjeparter fra sociale medier, annonceringspartnere samt analyseprogrammer. Disse oplysninger kan blive kombineret med andre data, som disse tredjeparter har indhentet fra dig igennem andre hjemmesider og tjenester. Du samtykker til cookies hvis du bliver ved med at bruge denne hjemmeside. Mere information

Mere information: Cookies er små tekstfiler som bruges til at gøre din oplevelse af hjemmesiden så god som mulig. Loven fastslår, at det er lovligt at gemme cookies på din enhed (bl.a. telefon, computer, tablet) hvis de er nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du har anmodet om at bruge. Der findes flere forskellige typer af cookies som der kan gøres brug af og som denne hjemmeside gør brug af. Det er derfor nødvendigt at indhente dit samtykke til disse forskellige cookies. Du kan til enhver tid ændre eller trække dit samtykke tilbage for denne hjemmeside hvis du ønsker det. Få mere at vide om hjemmesiden og hvordan data behandles på Persondata Politikken. Dit samtykke er gældende for følgende domæner: www.Medeno.dk. De forskellige cookies: Nødvendige cookies: Disse cookies hjælper med at gøre hjemmesiden anvendelig ved at aktivere de basale funktioner som f.eks. sidenavigation, og adgang til forskellige dele af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies. Præference cookies: Disse cookies gør det muligt for hjemmesiden at huske oplysninger generiske oplysninger om dig, for at gøre din oplevelse på hjemmesiden bedre. Det kan f.eks. indebærer cookies der registrerer dit foretrukne sprog, eller hvor i landet du befinder dig. Statistik cookies: Disse cookies hjælper med at give et overblik over hvilke dele af hjemmesiden der bliver brugt, hvornår og hvordan hjemmesiden bruges mm. Der bliver indsamlet og lavet rapporter ud fra disse oplysninger. Oplysningerne er anonyme, så der vises f.eks. blot hvor mange klik der har været på en bestemt side en given dag og ikke præcist hvem der har klikket. Marketing cookies: Disse cookies bruges til at spore brugere af hjemmesiden på tværs af websider. Formålet er at vise annoncer, der er relevante for den enkelte bruger. Uklassificerede cookies: Dette er de resterende cookies som ikke falder under ovennævnte kategorier, men som alle er med til enten at indsamle data og/eller forbedre din brugeroplevelse på hjemmesiden.

Luk