Hjem/Gør træning meningsfuld for DIG (og ikke kun for din fysioterapeut)

Lad os få stillet din nysgerrighed!

Artiklen du skal til at læse, er skrevet af (mig)
Line Christensen; Fysioterapeut & Smertespecialist

  • Jeg er sikker på, at jeg ikke behøver fortælle dig at træning er godt, vigtigt, fordelagtigt, smart, klogt, fornuftigt og meget mere.

Men din træning skal være mere end bare “3 x 10 gentagelser af 5 øvelser”, som du får stukket i hånden af en fysioterapeut.

Dét er nemlig opskriften på 0% engagement og et træningsprogram som kommer til at samle støv i skuffen uden at hjælpe dig en dyt videre med dine mål, din hverdag eller dine smerter.

Så i artiklen her har jeg samlet nogle tanker og ideer til hvordan du kan gøre din træning meningsfuld for DIG SELV og ikke bare for en fysioterapeut.

Fokus på alt det vigtige

Træningsblomst

Træning der virkelig rykker dig fremad, skal bestå af mere end bare “Antal sæt, gentagelser og hvor længe du hviler mellem øvelserne“.

Selvfølgelig har de ting også deres plads – De er en form for “center” eller omdrejningspunkt for din træning.

Og uden om er alt dét som gør træningen sjov, det værd og giver dig mulighed for rent faktisk at vedligeholde den træning du har planlagt – Og kun med vedligeholdelse kan du nå dine mål.

Derfor har jeg lavet en “Træningsblomst” hvor nogle af de vigtigste elementer er beskrevet.

Den kan du se lige her ved siden af.

En samlet træningsplan skal indeholde alle de her elementer for at blive succesfuld både på kort og lang sigt.

Hvis du nogensinde har været i gang med et træningsprogram af nogen art (det kan også være en form for motion som dans, svømning, badminton, fodbold mm.), som du ikke kunne blive ved med – Så prøv lige at have den oplevelse i baghovedet og kig så igen på Træningsblomsten og læg så mærke til hvilke elementer du manglede for at kunne vedligeholde det?

Motivation for at “komme af med smerterne” er sjældent nok i sig på lang sigt.

Det er ikke din skyld, du har bare ikke fået ramt plet med din træning.

Når du træner for en fysioterapeuts skyld…

Hvis du har været ved en fysioterapeut for at få lavet et træningsprogram for X, Y, Z, så har du sikkert oplevet en (eller flere) gange at fokus var på at gøre nogle bestemte muskler stærkere, give dig mere bevægelighed i nogle led, øge din udholdenhed på en kondicykel eller noget helt andet i samme dur.

Fysioterapeuter kommer hurtigt til at give træningsprogrammer ud fra hvad DE synes er vigtigt og hvis jeg skal være helt ærlig, så laver fysioterapeuter også ofte programmer ud fra de øvelser som de “plejer at give”.

De træningsprogrammer er ikke nødvendigvis dårlige.

Nogle af de programmer er faktisk super gode og understøttet af videnskaben – Især de træningsprogrammer som gives til folk lige efter operationer, som hvis du f.eks. har fået et nyt knæ eller blevet stivgjort i ryggen.

Men de træningsprogrammer…

Ja, de bliver bare hurtigt til sammenkrøllede støvsamlere i den nederste skuffe på kontoret, som du engang havde ambitioner om at putte træningsredskaber ind i, men hvor der nu i stedet står julepynt, ekstra klapstole og den IKEA lampe som du fortrød du købte for cirka 3 år siden.

De færdige-lige-ud-af-boksen-træningsprogrammer er kun gode så længe du går ved fysioterapeuten og bliver mindet om at lave øvelserne og bliver holdt motiveret af fysioterapeuten.

Når du efter endt træningsforløb er på egne ben, så ryger det (næsten) direkte i skuffen.

Når du træner for din egen skyld

Når du træner for din egen skyld, så start med at finde ud af HVORFOR du gerne vil træne.

Og her er det at “komme af med smerterne” ikke holder din motivation oppe i længden – Og hvis du skulle være i tvivl, så er du ikke alene om at have det sådan. Der er lavet mange studier på hvad der får folk til at holde fast ved en træningsrutine, og det med smerterne er kun en kortvarig motivator.

Sæt i stedet fokus på HVORFOR du gerne vil træne.

Altså…

Hvad er det du gerne vil have ud af det?

Hvad er det der giver dig mening i livet, som den træning vil hjælpe dig med at opnå?

Her får du lidt hjælp til at sætte gang i de små-grå-tandhjul på øverste etage (din tænkeboks, du ved).

  • Kan du lide det sociale aspekt af træningen?
  • Vil du gerne kunne løfte dine børnebørn?
  • Vil du kunne gå lange ture i skoven og ved vandet med din hund?
  • Vil du selv bestemme hvornår der skal støvsuges i stedet for at vente på andre gør rent?
  • Vil du kunne gå en hel dag i et storcenter og shoppe?
  • Vil du kunne sidde i en bil i 3 timer og køre hen og besøge dine forældre eller bedsteforældre?
  • Vil du kunne tage tøj på uden at tænke over hvornår og hvordan du skal gøre det?
  • Vil du kunne stå længe nok i køkkenet til lave en festmiddag for hele familien?
  • Vil du kunne holde din have med de smukkeste blomster og planter?

Det her er bare et lille bitte udpluk af de ting som jeg har hørt folk i mine forløb værdsætte.

Det er ting som de for alt i verden vil holde et træningsprogram kørende for.

Er der noget du kan genkende? Noget du også gerne vil træne for?

Sådan tilrettelægger jeg træningsprogram

Jeg siger ikke, at min proces er uden fejl og at der ikke er plads til forbedring.

Alligevel vil jeg lige dele med dig hvordan jeg typisk tilrettelægger et træningsprogram med folk jeg har i forløb:

#1: Først skal jeg lige have det faglige på plads:

  • Hvor er der smerter? Hvor længe har smerterne været til stede? Hvordan føles smerterne? Hvad gør smerterne værre/bedre?
  • Tidligere erfaringer med træning?
  • Og mere i den dur, alt efter hvad der er relevant for den enkelte

#2: Dernæst: Hvad er svært i hverdagen og hvorfor vil personen gerne have det ændret?

  • Er det svært at løfte? Svært at gå? Svært at bukke sig forover? Er balancen dårlig? Er søvn en luksus, som kun kommer nogle dage fordi det gør ondt at dreje sig i sengen?
  • HVORFOR vil personen gerne have ændret X, Y, Z (alt efter hvad vi har talt om frem til nu)

#3: Sidste punkt: Hvordan skal vi tilrettelægge træningen?

“Hvordan skal vi tilrettelægge træningen?”

Jep, det spørger jeg altid folk om – Og langt de fleste kigger først helt forvirret på mig og siger “Jamen, det skal du jo bestemme“.

Så får vi en snak om, at jeg kan lave et træningsprogram med stort set alt (inden for rimelighedens grænser), men for mig er det ikke vigtigt om træningen foregår i fitnesscenter, hjemme i stuen, i skoven eller i en svømmehal osv.

Det der er vigtigt, er at det er sjovt, meningsfuldt, noget der kan vedligeholdes og alt det andet gode som er med på Træningsblomsten, som du så længere oppe i artiklen her.

Hvis jeg dikterer det hele, så ender (dit) træningsprogram bare i krøllet i skuffen igen og så er du ikke kommet videre.

Jeg ser et godt og effektivt træningsprogram som et samarbejde.

Personen giver deres input med ideer, motivation, udfordringer og begrænsninger.

Og så tilføjer jeg min faglighed, min træningsviden, min smerteviden, min kreativitet og mine erfaringer efter at have lavet træningsprogrammer til 100vis af folk op igennem årene.

På den måde bliver træningen meningsfuld og effektiv for DIG og ikke kun for fysioterapeuten (mig eller en anden fysioterapeut).

Underskrift Line Christensen Medeno

Har du også en lille nørd gemt i dig?

Uglen Kilde - Kildereferencer

Så tag et kig på siden Referencer. Der finder du links til de videnskabelige artikler, der ligger bag indholdet her på siden.
Du kan også finde links til masse andet godt fra smertevidenskabens verden.

Vil du vide mere? 

Værsgo’: Herunder får du de 3 nyeste artikler