Har du også manglende energi i hverdagen? (Få en forklaring på hvorfor)

Hvis du har længerevarende (kroniske) smerter, så ved du også hvordan det føles at være drænet for energi på nogle dage og andre dage have rimelige mængder af energi, men ved du i grunden hvorfor det er sådan?

Ved du hvorfor dit energi niveau kan svinge så meget op og ned?

Smerter har det med at sluge alt vores energi, fordi det tager så meget af vores mentale kapacitet at bearbejde smerten.

Kort sagt:

Så er vores hjerne altid på overarbejde hvis der er længerevarende smerter til stede.

Jeg vil i denne artikel forklare lidt om hvordan smerter kan påvirke en hel uges energiniveau.

Hvorfor det er relevant?

Fordi:

Jeg ved, at rigtig mange personer, der går med daglige smerter kan blive vildt frusetrede over ikke at kunne det samme som før.

Det er svært at forklare ens omgangskreds, fordi det er måske ikke sikkert man helt selv har styr på hvorfor man nogle dage kan mere end man kan andre dage.

Måske bider man tænderne sammen på dag 1.

… Man tager på arbejde, man handler på vej hjem, gør rent i stuen, laver aftensmad, tager et bad, ordner diverse småting og går i seng.

Dag 2 er man fuldstændig smadret, man har ingen energi og kan knap komme igennem dagen.

Dag 3 er også hård at komme igennem, dog lidt bedre

… Og først dag 4 er der egentlig styr på kroppen og energiniveauet er ved at være tåleligt igen og så starter møllen forfra!

Er dette mon også noget du kan kende fra dig selv?

Kan du genkende en hverdag / en uge med meget svingende energiniveau hvor du nogle dage har meget energi og andre dage er du fuldstændig færdig og kan knap stå op?

I rigtig mange tilfælde, der svinger smerterne sammen med energiniveauet.

Altså de dage hvor man har mere energi, der er der mindre smerter (eller i hvert fald mere overskud til at håndtere smerterne) og dage med fuldstændig minus på energikontoen, det er også de dage hvor smerterne virkelig raser.

Så…

Læs med og se hvordan du kan undgå disse yo-yo dage / uger og i stedet få mere struktur og bedre styr på din energi, så du er sikker på at du kan komme helskinnet igennem ugen – HVER uge.

 

Metaforer til energiniveau

For at kunne forklare dette på en simpel måde, så har jeg valgt at forklare det med et bæger og bønner.

Et bægerEt bæger repræsentere 1 dag.

 

Gul energibønneEn bønne repræsentere en given energimængde.

 

En person uden smerter og deres dag
10 bønner i et glasLad os sige, at en person uden smerter, på en almindelig dag har et bæger med 10 energi-bønner i. Disse 10 bønner bruges til de forskellige aktiviteter, som skal laves i løbet af dagen, det kan være aktiviteter som:

  • Stå op
  • Spise morgenmad
  • Tage tøj på
  • Børste tænder
  • Transport til arbejde
  • Arbejde
  • Transport hjem
  • Handle
  • Rydde op
  • Være social med samlever / børn / venner mm.
  • Lave aftensmad
  • Gå i bad
  • Gå i seng

Der kan selvfølgelig sættes forskellige ting ind i løbet af sådan en dag, f.eks. rengøring, fritidsaktiviteter, gåture, pasning af have og hvad der nu ellers kan ske i løbet af en ganske almindelig dag.

En person uden smerter har altså 10 bønner til at komme igennem sådan en dag, så som regel så går det ganske fint og uden de store gnidninger.

 

En person med smerter og deres dag

En person med smerter, har på en almindelig dag et bæger med 5 energi-bønner i, som sagt kan der være mange forskellige årsager til hvorfor man har et udgangspunkt med lavere energiniveau, dette er et nyt indlæg helt for sig selv, så det skriver jeg en anden dag.

Tilbage til de 5 bønner, der er til en given dag. Disse 5 bønner bruges til de forskellige aktiviteter, som skal laves i løbet af dagen, det kan være aktiviteter som: Bæger med 5 bønner

  • Stå op
  • Spise morgenmad
  • Tage tøj på
  • Børste tænder
  • Transport til arbejde
  • Arbejde
  • Transport hjem
  • Handle
  • Rydde op
  • Være social med samlever / børn / venner mm.
  • Lave aftensmad
  • Gå i bad
  • Gå i seng

Der kan selvfølgelig sættes forskellige ting ind i løbet af sådan en dag, f.eks. rengøring, fritidsaktiviteter, gåture, pasning af have og hvad der nu ellers kan ske i løbet af en ganske almindelig dag.

Som du kan se, har jeg ikke ændret på de ting, der skal laves i løbet af dagen. Det er nemlig sådan at uanset smerter eller ej, så er der et liv der skal leves.

En person med smerter har altså 5 bønner til at komme igennem sådan en dag, men hvad betyder det egentlig for energiniveauet, når man nu starter med kun halv så meget energi, altså 5 bønner?

 

Energiregnskab

Lad os se lidt nærmere på hvad der egentlig sker, når man som udgangspunkt har 5 bønner at arbejde med, men man kører sin dag, som hvis man havde 10 bønner.

Glas med 5 bønner og med 10 bønner

Som sagt har en person med smerter, som udgangspunkt færre bønner til at starte med.

Sådan er realiteten når man har daglige smerter, men selvom man har dette nedsatte energiniveau, så er ønsket om at have en “normal” hverdag med højt energiniveau alligevel ofte så stor, at mange prøver at leve livet, som hvis der var 10 bønner at gøre godt med hver eneste dag.

Men lad mig vise dig, hvad dette egentlig gør ved din energi og ved din krop.

Glas med 5 gule bønner og glas med røde og gule bønner

Fordi det er umuligt lige at trylle energi frem ud af det blå når det passer os, så bliver vi nødt til at “låne” denne energi fra andre dage.

Når man har lånt energi, så man har 10 bønner i alt, så kan man lave lige så meget som alle andre, der har 10 bønner som udgangspunkt, men dette kommer med en pris.

Glas med bønner der viser energiniveau

Gul energibønneOrange bønne = Bønne der hører til dagen

Rød bønneRød bønne = Lånt bønne

 

Som du kan se på min lille illustration her over, så kommer den ekstra energi altså med en pris:

Man låner nemlig denne energi fra andre dage, for som sagt kan man ikke trylle energien frem, derfor må kroppen betale prisen de efterfølgende dage for at genvinde energien igen.

Lad mig beskrive ovenstående illustration med ord:
Udgangspunktet er altså 5 bønner.

  1. Du vil på dag 1 gerne have 10 bønner så du kan få lavet en masse, men for at kunne gøre dette må du låne dig til 5 bønner fra dag 2. Nu har du tilsammen 10 bønner på dag 1. 5 bønner fra selve dagen og 5 bønner du har lånt.
  2. Når dag 2 så kommer, så har du helt tømt dit bæger for bønner, men eftersom du bliver nødt til at lave helt basale ting, som at gå på toilettet, få noget at spise og generelt bare være en smule funktionsdygtig i løbet af dagen, så bliver du nødt til at låne nogle flere bønner. For blot at komme igennem dag 2, låner du 2 bønner fra dag 3.
  3. Dag 3 er du stadig ikke på toppen, for du har stadig kun tre bønner at gøre godt med, eftersom de andre er lånt ud. Så du kommer stadig kun igennem dagen med nød og næppe.
  4. Dag 4 er du tilbage til dit udgangspunkt med alle dine 5 bønner intakt.

Det typiske mønster vil så være, at når dag 4 eller dag 5 rammes, så starter møllen forfra med lånte bønner, for at få en “normal dag”, for efterfølgende at skulle betale prisen de efterfølgende dage.

Dette er hvad jeg kalder for en yo-yo effekt.

Man lever sit liv i en rutsjebane der konstant kører op og ned. Nogle dage med mere energi og andre dage fuldstændig drænet for energi.

Dette mønster, som jeg har vist med bønnerne, kan også vises på en lille graf, som den her: Graf der viser energiniveau

Dag 1 har man altså et overforbrug af energi, for så at skulle betale af de efterfølgende dage, indtil man igen når sit “grundniveau” af energi.

Hvis man ikke gør noget for at ændre dette mønster, så vil dette blot blive ved og ved.

Problemet med denne tilgang er at kroppen samtidig kan holde til mindre og mindre og får brug for længere og længere pauser.

For hver gang man kører kroppen op i det røde felt, så bruger man af ressourcer som man egentlig ikke har.

Hvis man kører på denne måde i flere år, så siger kroppen stop og man kan derfor mindre og mindre.

Det er derfor vigtigt at tage hensyn i hverdagen og få tilrettelagt hverdagen på en måde, så man kun laver det, som man rent faktisk har energi til.

Det handler om at tage pauser i løbet af dagen og lytte til kroppen, når det er ved at være tid til at skifte aktivitet eller tage et hvil.

Der er ingen skam i at tilrettelægge sin hverdag, så man får mest mulig ud af sin tid / hverdag / uge!

For som du forhåbentlig kan se, så kan det godt føles som om man får en masse lavet dag 1 og man kan derfor have “god samvittighed” denne ENE dag, for der gjorde man som man “plejer” at gøre, prisen er så bare flere dage, hvor man stort set intet kan.

Så set i det store hele så når man langt mindre OG man har mindre energi – Og mindre energi er som regel lig med frit spillerum for smerterne.

Så dette mønster er i virkeligheden en bjørnetjeneste man gør sig selv.

Og det er da bare tosset…

Stræb i stedet efter at få en hverdag, som fungerer for dig og med den energi DU har til rådighed.

Sørg for du hver dag kun bruger de bønner / den energi, som du har på den pågældende dag.

Graf der viser hensigtsmæssig brug af energiniveau

Sørg for du primært holder dig i det blå område, altså i det område med energi som du rent faktisk har til rådighed.

Nogle gange kommer man selvfølgelig til at bruge lidt mere energi end man egentlig har, det gør vi alle sammen, men sørg for at det ikke bliver til kæmpe udsving på grafen, men kun ganske små udsving, for så kommer du dig langt hurtigere.

Faktisk…

Vil du i de fleste tilfælde være i stand til langsomt at øge hvad din krop kan være med til, altså hvor meget “grund”-energi du har på de forskellige dage eller hvis jeg fortsætter min metafor med bønnerne, så vil du langsomt få flere bønner i dit glas igen.

For at kunne holde denne mere hensigtsmæssige energi-rytme, så er det ofte nødvendigt at lave nogle forandringer i hverdagen, det kan være alt fra ting som:

  • At gå ned i tid på arbejdet
  • Få samlever til at ordne flere praktiske / huslige gøre mål
  • Få mere hjælp af børn, familie, venner mm.
  • Vænne sig til at holde pauser i løbet af dagen
  • Lytte til kroppens signaler
  • Få en bedre struktur i hverdagen
  • Planlægning og hensynstagen
  • Formidling til omgangskreds omkring begrænsninger / hensyn der skal tages
  • Tænke over transport og optimering af denne
  • Lære at bede om hjælp UDEN at få dårlig samvittighed
  • Og flere andre ting i samme dur, alt efter hvilket behov man har

At lave disse forandringer behøves ikke at være et nederlag, nærmere en sejr og et skulderklap til sig selv, fordi man rent faktisk prioritere at få en hverdag der fungere HVER dag og ikke bare på de dage, hvor man får trådt for meget på speederen.

Hvis du er i stand til at lave nogle af disse ændringer, så vil du også opleve at du vil få langt større kvalitet ind i dit liv. Alt handler ikke om kvantitet – mere er ikke altid bedre!

Vil du gerne læse mere om nogle forskellige måder at blive mere aktiv eller andre måder at få mere smertelindring på? Så kan du læse mere i mit indlæg “Smertebehandling og dine forskellige muligheder” hvor du kan læse meget mere om de mange forskellige muligheder du har for selv at påvirke dit forløb.

 

Signatur

error: Indholdet er beskyttet