Hurtig oversigt: Smertebehandling og dine (mange!) forskellige muligheder

Er du overvældet (eller måske undervældet) af de forskellige muligheder for at få behandlet dine smerter effektivt?

Synes du det kan være en jungle at finde rundt i hvad du selv kan gøre for at smertelindre dig og tage kontrollen tilbage i hverdagen?

Heldigvis!

Så behøves det ikke være så uoverskueligt at finde den rette behandling til netop dig.

Jeg har gjort benarbejdet for dig og her samlet en liste over forskellige former for smertebehandlinger / måder at opnå smertelindring på.

Jeg har samlet det som en kort oversigt her i artiklen og gennem hele artiklen finder du links til mere information.

Lettere bliver det vist ikke!

 

Smertelindring og de mange forskellige muligheder du har

Smertelindring kan komme i mange forskellige former og størrelser.

Der er derfor også rig mulighed for at vælge lige præcis den kombination af forskellige muligheder, som passer præcis til dig og dine behov.

Smertelindring kan overordnet set deles op i to kategorier, nemlig: Aktiv og passiv.

Aktiv og passiv smertelindring illustration

Ved aktiv smertelindring der gør du selv noget ved dine smerter. Du har kontrollen og du bestemmer. Her får du selv den ultimative indflydelse på dine smerter og din smertelindring og det bedste af det hele er at den viden og erfaring du selv har, den er tilgængelig for dig 24/7!

Ved passiv smertelindring, der er det andre der gør noget ved dine smerter. Ved passiv smertelindring er det andre der har kontrollen og bestemmer hvordan og hvor meget smertelindring du skal have.
Under passiv smertelindring er også noget som f.eks. varme/kulde omslag. Dette er også passivt, for selvom du selv ligger omslaget på, så gør du ikke noget aktivt selv. Du afventer passivt at varmen eller kulden “gør” noget for dig og dine smerter.

 

Er passiv eller aktiv smertelindring bedst?

Svaret på det spørgsmål er: “Hvor stor kontrol vil du selv have over dine smerter?” eller “Hvor meget vil du lade andre kontrollere dine smerter?”

Dette kan selvfølgelig være forskelligt fra person til person.

Men en effektiv smertelindring er som regel en kombination af både aktive og passive komponenter, dog bør der altid være en klar overvægt af aktive tiltag for at smertelindre mest effektivt og mest hensigtsmæssigt.

Samlet smertelindring illustration

Hvis du skulle tegne sådan to cirkler med passiv og aktiv smertelindring for dig selv, hvordan ville de så se ud? Hvordan ville forholdet mellem de to være?

Men hvad vigtigere er: Er du tilfreds med hvordan du bliver smertelindret for tiden? Eller er du klar til at få gjort noget mere – Noget andet og selv få mere kontrol over dine smerter?

Det kan være svært at få “mere” af den passive smertelindring, for det har altid sin begrænsning i og med at man er afhængig af andre eller noget bestemt.

Man er begrænset på hvor mange piller man må tage, hvor mange operationer man kan få, hvad prisen er for at gå til en fysioterapeut eller en kiropraktor er og så videre.

Så hvis man ønsker en bedre smertelindring og muligheden for at være mere aktiv, så bliver man nødt til at se på hvad man selv kan gøre for at smertelindre sig. Altså kigge på hvilke aktive smertelindrings komponenter man kan få koblet på sit forløb.

 

Hvad er dine muligheder for at blive mere involveret i din egen smertebehandling?

Vil du gerne have mere kontrol over dine smerter og stoppe med at være afhængig af at andre “skal fikse dig”?

Hvis du ikke ved hvordan du kommer i gang, så har jeg her samlet en række af mine bedste indlæg til at hjælpe dig i gang!

 

  • Vid hvad der sker i din krop!

I dette indlæg “Behandling af smerter med viden!” har jeg stillet skarpt på hvordan viden om ens smerter, faktisk er smertelindrende (!) og meget mere til!

Og det er ikke noget jeg går og finder på, det er bevist i mange studier og resultaterne taler helt for sig selv!

Det er utroligt hvad 1-3 timers smerteundervisning kan gøre for både smerteintensitet og funktionsniveau!

 

  • Kend din hjerne og dennes indflydelse på dine smerter

I indlægget “Hjernens rolle i forhold til dine smerter” og indlægget “Hvorfor bliver akutte smerter kroniske?” fortæller jeg dig mere om hvad der sker i din krop og hjerne når du har ondt og når dine smerter bliver længerevarende (kroniske).

Smerter er et alarmsystem. Alarmsystemer er gode til at fange vores opmærksomhed og få os til at skride til handling. Men en ringende alarm fortæller intet om hvor problemet er, omfanget af problemet eller hvor længe problemet har været der. Alarmsystemer kan endda gå i stykker eller blive for følsomme og kan ringe i tide og utide!

Det er utrolig vigtigt at kende sine smerter og forstå sine “alarmer” og hvorfor de ringer.

 

  • Bevæg dig gradvist mere og mere

I dette indlæg “Forstå pacing og dennes muligheder og begrænsninger” giver jeg dig en konkret trin-for-trin guide til hvordan du kan blive mere aktiv i din hverdag OGSÅ uden at dine smerter går amok af det.

Hvis man ikke selv har kontrollen over ens smerter, så “overtager” smerterne lige så stille flere og flere aspekter af ens liv og det bliver svært at blive ved med at gøre alle de ting man elsker.

Ved at have en konkret plan og følge den, som så mange andre før dig med smerter har gjort, vil du kunne opleve mærkbare forandringer i din dagligdag!

 

  • Vid at smerter påvirkes af mange forskellige ting

I dette indlæg “De mange faktorer, der kan påvirke dine smerter” går jeg i dybden og forklare hvordan smerter er meget mere end bare “Av-jeg-er-gået-i-stykker”. Dette kan selvfølgelig være en del af det samlede smertebillede, men det er ikke alt.

Smerter er komplekse og påvirkes af mange forskellige ting. Nogle ting er vi i stand til at ændre, mens andre ting må accepteres som de er.

Men ved du hvad du kan ændre til det bedre i din hverdag for at få færre smerter?

 

  • Smerter kan virke drænende på energiniveauet, så lær at tag de rette hensyn

I indlægget “Har du også manglende energi i hverdagen?” hvordan man bedst muligt kan fordele sine energiressourcer, så man har nok energi til de ting man gerne vil.

Så hvis du oplever at have meget energi den ene dag, for efterfølgende at være totalt drænet i 3-4 dage eller hvis du bare ikke kan få en god rutine i hverdagen så lærer du i dette indlæg præcis hvordan du kan gribe situationen an og selv få bedre styr på din energi og din hverdag.

 

  • Få dine smerter forstået 

At få andre (nok især sundhedsprofessionelle) til at forstå dine smerter, så du kan blive behandlet bedst muligt er ikke altid en let sag.

I mine indlæg “Hvor ondt har du på en skala fra 0 til 10?“, “10 konkrete råd til et bedre forhold til din læge” og “Smerter er smerter. Punktum.” giver jeg dig nogle gode redskaber til at kunne forklare dine smerter på en sådan måde at du vil blive behandlet som du har brug for.

 

De passive behandlingsformer du kan overveje

Jeg forstår godt behovet for nogle gange bare at have lyst til at lægge sig ned og sige “FIKS MIG”.

Der kan være grænser for hvor meget kontrol man selv kan overskue, især hvis man først lige er begyndt at blive mere involveret i sin egen smertebehandling.

Jeg forstår også udemærket at der nogle gange er behov for f.eks. operation, piller mm., som også er passive behandlingsformer, fordi det ikke er noget man selv er herre over.

Jeg kan ikke fortælle dig en pokkers masse om de passive behandlingsformer, for det er ikke noget jeg har specialiseret mig i for jeg vil langt hellere hjælpe folk med selv at få kontrollen over deres smerter tilbage. For som jeg har nævnt tidligere i dette indlæg, så er det også der, at der er størst potentiale for langvarig og effektiv smertelindring.

Men du skal ikke snydes for et par indlæg omkring nogle af de passive behandlingsformer.

 

  • Strøm som smertelindring

I indlægget “Strøm til smerterne?” forklarer jeg hvad Transkutan Elektrisk Nerve Stimulering – Eller bare forkortet TENS er og hvordan det kan bruges til at smertelindre.

Som så mange andre passive behandlingsformer, så har TENS også sine begrænsninger. TENS har en tidsbegrænset behandlingseffekt og man bliver derfor nødt til gentagne gange at bruge apparatet for at få den kortvarige effekt.

Men når det så er sagt, så kan smertelindringen man kan få af TENS, kortvarig eller ej, være et yderst velkomment afbræk fra smerterne.

 

  • Varme og kulde kan også smertelindre til en vis grad

I indlægget “Lær hvordan du kan lindre smerte med varme og kulde” fortæller jeg om hvordan henholdsvis varme og kulde kan bruges til at smertelindre.

Desuden giver jeg også nogle nytte tommelfingerregler for hvornår man med fordel kan bruge enten varmen eller kulden som smertelindring.

 

Sidste opsummering

Jeg håber dette indlæg og de forskellige indlæg som der er linket til heri viser dig, at der findes mange muligheder for smertelindring.

Men vigtigst af alt, så håber jeg at du kan se de mange muligheder der ligger for fødderne af dig i forhold til selv at få kontrollen over smerterne tilbage og selv være ansvarlig for din smertelindring.

Husk på at

  • Din egen viden og erfaring er tilgængelig for dig 24/7
  • Den viden du selv har koster dig ikke noget lige meget hvor mange gange du gør brug af det
  • Jo mere du selv har styr på i forhold til dine smerter, jo bedre kontrol får du over hvordan dit liv skal formes

Forestil dig mulighederne! – Hvordan ville dit liv se ud, hvis du selv stod for din smertelindring?

 

Underskrift Line Christensen Medeno Online Smerteskole

error: Indholdet er beskyttet

Denne hjemmeside bruger cookies. Cookies bliver brugt til at tilpasse indholdet på hjemmesiden, til at tilpasse annoncer, til at forbinde dig til og fra sociale medier og til at analysere trafikken på hjemmesiden. Disse cookies fra din brug af hjemmesiden, bliver delt med tredjeparter fra sociale medier, annonceringspartnere samt analyseprogrammer. Disse oplysninger kan blive kombineret med andre data, som disse tredjeparter har indhentet fra dig igennem andre hjemmesider og tjenester. Du samtykker til cookies hvis du bliver ved med at bruge denne hjemmeside. Mere information

Mere information: Cookies er små tekstfiler som bruges til at gøre din oplevelse af hjemmesiden så god som mulig. Loven fastslår, at det er lovligt at gemme cookies på din enhed (bl.a. telefon, computer, tablet) hvis de er nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du har anmodet om at bruge. Der findes flere forskellige typer af cookies som der kan gøres brug af og som denne hjemmeside gør brug af. Det er derfor nødvendigt at indhente dit samtykke til disse forskellige cookies. Du kan til enhver tid ændre eller trække dit samtykke tilbage for denne hjemmeside hvis du ønsker det. Få mere at vide om hjemmesiden og hvordan data behandles på Persondata Politikken. Dit samtykke er gældende for følgende domæner: www.Medeno.dk. De forskellige cookies: Nødvendige cookies: Disse cookies hjælper med at gøre hjemmesiden anvendelig ved at aktivere de basale funktioner som f.eks. sidenavigation, og adgang til forskellige dele af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies. Præference cookies: Disse cookies gør det muligt for hjemmesiden at huske oplysninger generiske oplysninger om dig, for at gøre din oplevelse på hjemmesiden bedre. Det kan f.eks. indebærer cookies der registrerer dit foretrukne sprog, eller hvor i landet du befinder dig. Statistik cookies: Disse cookies hjælper med at give et overblik over hvilke dele af hjemmesiden der bliver brugt, hvornår og hvordan hjemmesiden bruges mm. Der bliver indsamlet og lavet rapporter ud fra disse oplysninger. Oplysningerne er anonyme, så der vises f.eks. blot hvor mange klik der har været på en bestemt side en given dag og ikke præcist hvem der har klikket. Marketing cookies: Disse cookies bruges til at spore brugere af hjemmesiden på tværs af websider. Formålet er at vise annoncer, der er relevante for den enkelte bruger. Uklassificerede cookies: Dette er de resterende cookies som ikke falder under ovennævnte kategorier, men som alle er med til enten at indsamle data og/eller forbedre din brugeroplevelse på hjemmesiden.

Luk