Er du overvældet (eller måske undervældet) af de forskellige muligheder for at få behandlet dine smerter effektivt?

Synes du det kan være en jungle at finde rundt i hvad du selv kan gøre for at smertelindre dig og tage kontrollen tilbage i hverdagen?

Heldigvis!

Så behøves det ikke være så uoverskueligt at finde den rette behandling til netop dig.

Jeg har gjort benarbejdet for dig og her samlet en liste over forskellige former for smertebehandlinger / måder at opnå smertelindring på.

Jeg har samlet det som en kort oversigt her i artiklen og gennem hele artiklen finder du links til mere information.

Lettere bliver det vist ikke!

.

Smertelindring og de mange forskellige muligheder du har

Smertelindring kan komme i mange forskellige former og størrelser.

Der er derfor også rig mulighed for at vælge lige præcis den kombination af forskellige muligheder, som passer præcis til dig og dine behov.

Smertelindring kan overordnet set deles op i to kategorier, nemlig: Aktiv og passiv.

Aktiv og passiv smertelindring

.

Ved aktiv smertelindring der gør du selv noget ved dine smerter. Du har kontrollen og du bestemmer. Her får du selv den ultimative indflydelse på dine smerter og din smertelindring og det bedste af det hele er at den viden og erfaring du selv har, den er tilgængelig for dig 24/7!

Ved passiv smertelindring, der er det andre der gør noget ved dine smerter. Ved passiv smertelindring er det andre der har kontrollen og bestemmer hvordan og hvor meget smertelindring du skal have.
Under passiv smertelindring er også noget som f.eks. varme/kulde omslag. Dette er også passivt, for selvom du selv ligger omslaget på, så gør du ikke noget aktivt selv. Du afventer passivt at varmen eller kulden “gør” noget for dig og dine smerter.

.

Er passiv eller aktiv smertelindring bedst?

Svaret på det spørgsmål er: “Hvor stor kontrol vil du selv have over dine smerter?” eller “Hvor meget vil du lade andre kontrollere dine smerter?”

Dette kan selvfølgelig være forskelligt fra person til person.

Men en effektiv smertelindring er som regel en kombination af både aktive og passive komponenter, dog bør der altid være en klar overvægt af aktive tiltag for at smertelindre mest effektivt og mest hensigtsmæssigt.

Aktiv og passiv smertelindring - Fordeling

Hvis du skulle tegne sådan to cirkler med passiv og aktiv smertelindring for dig selv, hvordan ville de så se ud? Hvordan ville forholdet mellem de to være?

Men hvad vigtigere er: Er du tilfreds med hvordan du bliver smertelindret for tiden? Eller er du klar til at få gjort noget mere – Noget andet og selv få mere kontrol over dine smerter?

Det kan være svært at få “mere” af den passive smertelindring, for det har altid sin begrænsning i og med at du er afhængig af andre eller noget bestemt.

Du er begrænset på hvor mange piller du må tage, hvor mange operationer du kan få, hvad prisen er for at gå til en fysioterapeut eller en kiropraktor er og så videre.

Så hvis du ønsker en bedre smertelindring og muligheden for at være mere aktiv, så bliver du nødt til at se på hvad du selv kan gøre for at smertelindre dig. Altså kigge på hvilke aktive smertelindrings komponenter du kan få koblet på dit forløb.

.

Del ideer til smertelindring

Aktiv smertelindring er vejen frem!

Kender du en anden, der kunne have brug for indsigt og et par ideer til smertelindring (aktiv såvel som passiv), så kan du dele denne artikel på Facebook og hjælpe med at få sat fut i tingene!
Del ideer til smertelindring

Hvad er dine muligheder for at blive mere involveret i din egen smertebehandling?

Vil du gerne have mere kontrol over dine smerter og stoppe med at være afhængig af at andre “skal fikse dig”?

Hvis du ikke ved hvordan du kommer i gang, så har jeg her samlet en række af mine bedste artikler til at hjælpe dig i gang!

.

  • Vid hvad der sker i din krop!

I denne artikel “Sådan får du smertelindring helt uden bivirkninger” har jeg stillet skarpt på hvordan viden om ens smerter, faktisk er smertelindrende (!) og meget mere til!

Og det er ikke noget jeg går og finder på, det er bevist i mange studier og resultaterne taler helt for sig selv!

Det er utroligt hvad 1-3 timers smerteundervisning kan gøre for både smerteintensitet og funktionsniveau!

.

  • Kend din hjerne og dennes indflydelse på dine smerter

I artiklen “Få overblikket over din hjernes rolle i forhold til dine smerter” og artiklen “Derfor blev dine akutte smerter længerevarende” fortæller jeg dig mere om hvad der sker i din krop og hjerne når du har ondt og når dine smerter bliver længerevarende (kroniske).

Smerter er et alarmsystem. Alarmsystemer er gode til at fange vores opmærksomhed og få os til at skride til handling. Men en ringende alarm fortæller intet om hvor problemet er, omfanget af problemet eller hvor længe problemet har været der. Alarmsystemer kan endda gå i stykker eller blive for følsomme og kan ringe i tide og utide!

Det er utrolig vigtigt at kende sine smerter og forstå sine “alarmer” og hvorfor de ringer.

.

  • Bevæg dig gradvist mere og mere

I denne artikel “Bliv aktiv igen uden at forværre dine smerter” giver jeg dig en konkret trin-for-trin guide til hvordan du kan blive mere aktiv i din hverdag OGSÅ uden at dine smerter går amok af det.

Hvis du ikke selv har kontrollen over dine smerter, så “overtager” smerterne lige så stille flere og flere aspekter af dit liv og det bliver svært at blive ved med at gøre alle de ting du elsker.

Ved at have en konkret plan og følge den, som så mange andre før dig med smerter har gjort, vil du kunne opleve mærkbare forandringer i din dagligdag!

.

  • Vid at smerter påvirkes af mange forskellige ting

I denne artikel “Tjekliste: Hvor mange måder bliver dine smerter påvirket på?” går jeg i dybden og forklare hvordan smerter er meget mere end bare “Av-jeg-er-gået-i-stykker”. Dette kan selvfølgelig være en del af det samlede smertebillede, men det er ikke alt.

Smerter er komplekse og påvirkes af mange forskellige ting. Nogle ting er vi i stand til at ændre, mens andre ting må accepteres som de er.

Men ved du hvad du kan ændre til det bedre i din hverdag for at få færre smerter?

.

  • Smerter kan virke drænende på energiniveauet, så lær at tag de rette hensyn

I artiklen “Hvorfor du ingen energi har i hverdagen (og hvad du skal gøre ved det)” hvordan du bedst muligt kan fordele dine energiressourcer, så du har nok energi til de ting du gerne vil.

Så hvis du oplever at have meget energi den ene dag, for efterfølgende at være totalt drænet i 3-4 dage eller hvis du bare ikke kan få en god rutine i hverdagen så lærer du i denne artikel præcis hvordan du kan gribe situationen an og selv få bedre styr på din energi og din hverdag.

.

  • Få dine smerter forstået

At få andre (nok især sundhedsprofessionelle) til at forstå dine smerter, så du kan blive behandlet bedst muligt er ikke altid en let sag.

I mine artikler “Den rigtige og forkerte måde at bruge skalaen ”Fra 0 til 10”“, “10 konkrete råd til at få mere ud af din næste lægekonsultation” og “Smerter er smerter. Punktum.” giver jeg dig nogle gode redskaber til at kunne forklare dine smerter på en sådan måde at du vil blive behandlet som du har brug for.

.

De passive behandlingsformer du kan overveje

Jeg forstår godt behovet for nogle gange bare at have lyst til at lægge sig ned og sige “FIKS MIG”.

Der kan være grænser for hvor meget kontrol du selv kan overskue, især hvis du først lige er begyndt at blive mere involveret i din egen smertebehandling.

Jeg forstår også udemærket at der nogle gange er behov for f.eks. operation, piller mm., som også er passive behandlingsformer, fordi det ikke er noget man selv er herre over.

Jeg kan ikke fortælle dig en pokkers masse om de passive behandlingsformer, for det er ikke noget jeg har specialiseret mig i for jeg vil langt hellere hjælpe folk med selv at få kontrollen over deres smerter tilbage. For som jeg har nævnt tidligere i denne artikel, så er det også der, at der er størst potentiale for langvarig og effektiv smertelindring.

Men du skal ikke snydes for en artikel omkring en af de passive behandlingsformer.

.

  • Strøm som smertelindring

I artiklen “TENS: Sådan kan strøm smertelindre dig” forklarer jeg hvad Transkutan Elektrisk Nerve Stimulering – Eller bare forkortet TENS er og hvordan det kan bruges til at smertelindre.

Som så mange andre passive behandlingsformer, så har TENS også sine begrænsninger. TENS har en tidsbegrænset behandlingseffekt og du bliver derfor nødt til gentagne gange at bruge apparatet for at få den kortvarige effekt.

Men når det så er sagt, så kan smertelindringen du kan få af TENS, kortvarig eller ej, være et yderst velkomment afbræk fra smerterne.

Så lad mig runde af her og give dig den hurtige opsummering

  • Husk på at din egen viden og erfaring er tilgængelig for dig 24/7 – 365 dage om året! Også midt om natten og på helligdage

  • Den viden du selv har koster dig ikke noget lige meget hvor mange gange du gør brug af det

  • Jo mere du selv har styr på i forhold til dine smerter, jo bedre kontrol får du over hvordan dit liv skal formes. Forestil dig mulighederne! – Hvordan ville dit liv se ud, hvis du selv stod for din smertelindring?

Underskrift Line Christensen Medeno

Har du også en lille nørd gemt i dig?

Så tag et kig på min Vidensbase hvor jeg har linket til de videnskabelige artikler, der ligger bag indholdet her på siden. Jeg har desuden også linket til en masse andet godt, lige fra podcasts, videoer og bøger både inden for smertevidenskaben og mere bredt omkring os som hele mennesker.