Hjem/Smertedagbog: Dagbog + Guide til et overblik over dine smerter

Lad os få stillet din nysgerrighed!

Artiklen du skal til at læse, er skrevet af (mig)
Line Christensen; Fysioterapeut & Smertespecialist

  • Er du i tvivl om hvorfor nogle dage er sværere end andre at komme igennem?
  • Har du mistet overblikket over hvordan dine smerter er hen over dagen, ugen, måneden?
  • Synes du det kan være svært at give et fyldestgørende svar når lægen/fysioterapeuten eller en anden behandler spørger ind til din hverdag og dine smerter?
  • Har du brug for et konkret overblik over dine smerter i forbindelse med en udredning?
  • Vil du have et konkret og velafprøvet værktøj til at få hjælp til disse forskellige ting?

.

Hvis du kan svare JA til bare noget af det ovenstående,

så er Smertedagbogen måske noget for dig!

Hvad er en Smertedagbog?

En Smertedagbog er et redskab, der bruges af rigtig mange personer med smerter.

Når du har smerter hver dag, så kan det være svært at se nuancerne i smerterne og når fysioterapeuten/lægen eller en anden behandler spørger noget i retningen af “Hvordan har dine smerter været i løbet af den sidste uge?” så kan det faktisk være utrolig svært at svare på.

At spørgsmålet kan være svært at svare på, kan der være flere årsager til.

Det kan være at du har nedsat hukommelse…

Det kan være at det føles som om alle dagene bare glider sammen…

Det kan være du sover så dårligt, at det kan være svært lige at overskue at skulle huske en uge tilbage og svare på hvordan ugen er gået…

Eller det kan være 100vis af andre ting, som står i vejen for at kunne give et ordentligt svar.

Hvordan en smertedagbog kan hjælpe dig

Hvis du vælger at bruge en smertedagbog i en periode, så er du fri for at gå og huske på hvornår/om du havde et opblus i smerterne, hvilke andre symptomer du har haft og så videre.

Kort sagt:

Du får det hele samlet ét sted og det kan på den måde være meget lettere at danne sig et overblik over hvordan tingene står til.

.

Jeg vil ikke anbefale, at du hele tiden fører Smertedagbog 

f

For når du fører Smertedagbog så har du automatisk fokus på smerterne og det kan være ret så udtrættende hele tiden at gå og tænke over sine smerter og skulle registrere smerterne hele tiden.

Derfor:

Når jeg vejleder i brugen af en Smertedagbog, så skal det være til et specifikt formål, som f.eks.

  • En vigtig lægesamtale/vurdering hvor det er nødvendigt/praktisk at have en konkret oversigt over smerterne
  • Hvis du påbegynder en ny træningsrutine og gerne vil følge med i hvordan din krop reagere på sigt
  • Hvis du starter på arbejde/arbejdsprøvning og lignende og gerne vil kunne beskrive konkret hvad det gør ved dine smerter
  • En samtale med en ny fysioterapeut eller et forløb på et andet behandlingssted, som er interesseret i at kende til smerternes mønster
  • Hvis du selv har brug for et overblik over hvordan dine smerter egentlig arter sig og om der er nogle parametre du kan ændre på til det bedre

Hvis du er i tvivl om din fysioterapeut/læge eller anden behandler, synes det kunne være relevant med en udarbejdet Smertedagbog inden en konsultation, så spørg om det er noget de ønsker du laver.

Nogle vil sige at det ikke er så vigtigt for behandlingen, andre vil gerne have et konkret overblik at arbejde ud fra.

En Smertedagbog er ikke for alle

Du bør aldrig udfylde en Smertedagbog, hvis du ikke selv kan se meningen med det og ikke ønsker det!

Så hvis du bliver bedt om at udfylde en Smertedagbog af en behandler og du ikke synes det er relevant for netop din situation, så spørg ind til om der er andet du kan gøre eller om behandlingen kan tilrettelægges uden den viden du kan få fra en Smertedagbog.

Jeg ved godt, at det kan være hårdt at skulle registrere sine smerter i en 14 dages periode.

Det kan være hårdt at skulle se på det sort på hvidt og skulle forholde sig til det, hver gang du skal udfylde en dag i Smertedagbogen.

Hvis du føler at det vil skubbe dig i en negativ retning, så vent til et andet tidspunkt eller brug et andet redskab.

Hvis du ikke har brug for en Smertedagbog nu og her, men du i stedet tænker at en Søvndagbog kunne være noget du kunne bruge, så klik på linket og læs mere om hvad en Søvndagbog er og hvordan sådan en kan bruges til din fordel.

.

Facebook share - Smertedagbog

.

Har du brug for en Smertedagbog?

Betalingsside Mock-UpFor at gøre det nemt for dig har jeg lavet et Smerte Dagbogs Kit, der indeholder alt det du har brug for, for at få et overblik over dine smerter og symptomer.

Smerte Dagbogs Kittet består af 10 arbejdsark som du kan mikse og matche til præcis dit behov OG du kan enten printe arkene ud eller udfylde dem på din computer eller telefon.

Du kan få fingrene i hele herligheden for kun 29 kr! 👌

Fortæl mig mere om Smerte Dagbogs Kittet

Underskrift Line Christensen Medeno

Har du også en lille nørd gemt i dig?

Uglen Kilde - Kildereferencer

Så tag et kig på siden Referencer. Der finder du links til de videnskabelige artikler, der ligger bag indholdet her på siden.
Du kan også finde links til masse andet godt fra smertevidenskabens verden.

Vil du vide mere? 

Værsgo’: Herunder får du de 3 nyeste artikler

Har du brug for at komme videre med dine smerter?

Så få fingrene i kurset her

OS oversigt - Bryd dit smertemønster NY

Bryd dit smertemønster

3 TRIN SOM GIVER DIG KONTROLLEN
OVER DINE SMERTER TILBAGE

Et 7 ugers selvkørende online kursus

Et forløb til dig med kroniske smerter som vil være i stand til at ændre din hverdag ved at lære mere om dig selv og de vaner (gode som dårlige) som du har fået i forbindelse med dine smerter. 

Niveau: Alle

Din investering: DKK 575,-

Fortæl mig mere om Bryd dit smertemønster nu