Smerter er smerter. Punktum.

Er du nogensinde blevet mødt af en lidt mistroisk mine fra personen over for dig, når du har fortalt om dine smerter?

Har du prøvet, at få stillet spørgsmålstegn ved om du nu “i virkeligheden har så ondt som du siger” eller om du måske ikke “overdriver lidt” eller er “lidt hysterisk” når du fortæller om dine smerter?

Har du måske endda nogle gange tvivlet på dig selv og tænkt “Har jeg i virkeligheden så ondt, eller er det noget jeg bilder mig ind?”.

Så lad mig gøre det klart at;

Smerter er smerter. Punktum.

Når man har smerter, skal man ikke samtidig “forsvare” at man har disse smerter eller “bevise” at man virkelig har dem. Det er at vende det hele fuldstændig på hovedet at forlange dette!

Smerter og deres in-diskutable eksistens er dette korte indlægs omdrejningspunkt.
Læs med, så du næste gang er klar med et modsvar til de mennesker som stiller sig kritisk over for dig og dine smerter.

 

Hvorfor man aldrig kan bilde sig selv smerter ind

De tre hurtige ting at huske på:

  1. Hjernen får ufattelig meget input og forholder sig til mange faktorer uden for ens bevidsthed
  2. Smerter har altid et formål
  3. Smerter er en beskyttelses-mekanisme

Med disse tre ting i baghovedet, så vil jeg gerne have at du laver en lille øvelse.

Find et sted på din krop, som er smertefri. Til dette eksempel bruger jeg en tommelfinger.

Mand med tommelfingerSelve øvelsen: Forestil dig at du har ondt i din tommelfinger. Kig på din tommelfinger og mærk en smerte. Mærk hvordan det vil gøre ondt at bevæge din tommelfinger. Mærk hvordan det vil gøre ondt hvis nogen rørte ved din tommelfinger. Tænk dig til smerterne. Mærk smerterne som var de virkelige.

Hvordan gik det?
Kunne du forestille dig at du havde ondt i din tommelfinger?

Nej vel?
Det er en absurd tanke, at man skal kunne tænke sig til smerter der ikke findes.
Det er fuldstændig umuligt at “tænke sig til smerter” eller “bilde sig selv ind at man har ondt”.

Smerter er smerter. Punktum.

Så næste gang du møder en person, som direkte eller indirekte siger noget ala “Har du nu også så ondt som du siger?” eller “Overdriver du ikke dine smerter en lille smule?” eller “Er smerterne ikke bare noget du bilder dig ind?” så lav denne lille øvelse med dem.

Sig til dem: “Forestil dig at din tommelfinger gør ondt lige nu – Kan du det?
Måske svarer de “Nej, selvfølgelig kan jeg da ikke det!
Så svarer du bare “Hvorfor tror du så, at jeg kan bilde mig selv smerterne ind i min/mit…

Dét skulle gerne kunne lukke munden på de fleste.

Smerter er smerter. Punktum.

Du kan læse mere om smerter og deres betydning i nogle af mine andre indlæg, blandt andet:

Og du kan læse om nogle af dine mange muligheder for smertelindring i indlægget “Smertebehandling og dine forskellige muligheder“.

 

Signatur

 

error: Indholdet er beskyttet

Hvis du bliver ved med at bruge denne side, accepterer du brugen af cookies på siden. Mere information

Cookie indstillingerne på denne blog er sat til "accepter cookies" for at give dig den bedste oplevelse muligt. Hvis du fortsætter med at bruge denne blog, uden at ændre dine cookie indstillinger eller hvis du klikker "Accepter", så samtykker du til dette.

Luk