Vil du gerne lige have lidt hurtig paratviden at hive ud af ærmet til den næste familiefest – Eller måske nærmere det næste lægebesøg?

(For helt ærligt, så ved jeg ikke hvor imponeret folk til dine familiefester bliver over denne form for paratviden)

Så får du her i denne artikel en lyn-oversigt over forskellen på “Smertetærskel” og “Smertetolerance”. For selvom ordene lyder ens og også bruges sådan lidt i flæng i daglig tale, så er der faktisk en væsentlig forskel på de 2 ord.

(Fair advarsel; Artiklen er fyldt med dårlig humor, læsning sker på eget ansvar.)

Så!

Nu ikke noget snyderi med at læse foran her – Det er jo trods alt en quiz for dig også (i hvert fald her første gang du læser med).

Så her er 2 korte beskrivelser – Gæt hvilken betegnelse der hører til

Første beskrivelse:
“X refererer til den mindste intensitet af en given stimuli, som får en person til at føle smerte.”

Anden beskrivelse:
“X refererer til den maksimale udsættelse for en smertefuld stimuli som personen kan udholde.”

(Begge beskrivelser er ud fra test-forsøg, hvor personer f.eks. bliver udsat for stimuli fra en laser eller forskellige former for varme/kulde)

Mon du har styr på hvilken betegnelse der hører til de 2 forskellige beskrivelser?

Nu er i hvert fald sidste chance for at gætte, for herunder står svaret:

(…)

Smertetærskel refererer til den mindste intensitet af en given stimuli, som får en person til at føle smerte.”

Smertetolerance refererer til den maksimale udsættelse for en smertefuld stimuli som personen kan udholde.”

Forskel på Smertetærskel og smertetolerance

Jep! Del quizzen med mine venner

Kender du en der lige skal quizzes?

Der er SÅ mange der tager fejl af smertetærskel vs. smertetolerance og mange ved ikke engang at der er forskel på de to! Del artiklen her på Facebook (men pral lige først med at DU kender forskellen)
Jep! Del quizzen med mine venner

Hvad har smertetærskel og smertetolerance så egentlig af betydning?

Nu hvor jeg er den ekstra sjove type – Så ud over at give dig en quiz (som du kan quizze dine venner, familie, læge eller fysioterapeut med), så får du også lige noget mere baggrundsviden. På den måde får du fuld smæk for pengene i dag.

Det nytter jo ikke noget at det hele går op i spas og løjer (host, host).

.

Bonusinfo om Smertetærskel

Smertetærskel (som er den mindste stimuli du kan blive påført, der giver dig en smerteoplevelse) varierer utrolig meget fra person til person – Og smertetærsklen varierer faktisk også utrolig meget hos den samme person.

Du har måske også oplevet det fra dig selv?

At du nogle gange kan håndtere mere stimuli (f.eks. et varmt bad, sokker, vinterkulde, at slå hoften ind i spisebordet mens du er på vej uden om det) bedre end andre gange.

Der er nemlig mange ting, der spiller ind på din smertetærskel og faktisk har ingen af os en “fastlåst” smertetærskel.

Smertetærsklen ændre sig hele tiden, alt efter hvilke faktorer der spiller ind i og omkring dig.

Det kan du læse lidt mere om i denne artikel: Tjekliste: Hvor mange måder bliver dine smerter påvirket på?

Så kort sagt: Om noget skal gøre ondt eller ej, det afhænger af kontekst.

.

Bonusinfo om Smertetolerance

Smertetolerance (som er den maksimale stimuli du kan håndtere at blive påført) varierer også utrolig meget fra person til person og det er også forskelligt for dig selv alt efter hvilke faktorer, der lige spiller ind på det givne tidspunkt.

Hvor meget smerte vi kan tolererer afhænger i høj grad af hvordan og hvor gode vi er til at håndtere vores smerter, men også af i hvor høj grad vi bliver distraheret for smerterne/den stimuli vi bliver påført.

Hvis det lyder alt for abstrakt, at det kan varierer hvor meget smerte vi kan tolererer alt efter hvilke faktorer der spiller ind, så lad mig lige give dig et helt konkret eksempel:

Anklen, fortovet og den demente bedstemor-eksemplet: 

Forestil dig at du vrikker om på din ankel midt på fortovet og får en kraftig forstuvning. Selvfølgelig gør dette voldsomt ondt og du bliver nok ret svær at overbevise om at du skal gå, for ikke at tale om at løbe på foden 5 sekunder efter det er sket – Det vil være en intolerabel (utålelig) smerte for dig.

Forestil dig så at du ser dit barn/din hund/din demente bedstemor vade direkte ud på kørebanen med en bus kommende imod med fuld fart.

Nu er der ingen der behøves at overbevise dig om at gå eller løbe på foden, omstændighederne omkring dig gør at du kan tolererer en langt højere smerte (essentielt fordi du bliver “distraheret” på kraftigste vis) og du løber hen for at trække ham/hende tilbage ind i sikkerhed.

(Dette er selvfølgelig et tænkt eksempel og jeg kan på ingen måde opfordre til at du forstuver din ankel og smider din demente bedstemor ud på kørebanen for at teste af om det nu virkelig også kan passe det her!)

Men smertetolerance handler i virkeligheden om utrolig mange forskellige ting. Jeg kunne skrive en roman om alle de faktorer der spiller ind på hvor meget smerte vi kan udholde.

.

Hånden i isvand-eksemplet: 

Nogle mennesker er utrolig gode til at udholde kulde og kan sidde med hånden i en spand med is i flere minutter af gangen, hvor andre må give op inden det første minut er registreret på uret.

Prøv det selv derhjemme og se hvem af jer der bedst udholder kulden – Eller find nogle sjove videoer på Youtube, som f.eks. den HER.

Men de folk der er gode til at holde hånden i isvand (og slå koldt vand i blodet over det), de er ikke nødvendigvis gode til at håndtere at blive presset på med en stump genstand (forestil dig en tommelfinger der bliver mast langsomt men fast længere og længere ned i låret).

Så, som du kan se, så er der utrolig mange ting der får betydning, når det kommer til OM du får ondt eller ej og HVOR MEGET du kan udholde af den givne stimuli.

Modulerende faktorer, der batter

Nogle kraftige faktorer, der virkelig batter på smertetolerance-fronten er religion.

Det lyder måske tosset, men hæng lige på et øjeblik!

I nogle religioner/kulturer er det normalt at lade sig frivilligt korsfæste til påske, at blodsudgyde omkring et bål som offergaver, eller som safir ligge sig på et sømbræt eller gå på glødende kul.

Så det betyder altså at:

  1. Vores smertetolerance kan varierer utrolig meget og faktorer der ligger dybt i os (som kultur, normer og religion) kan have en gigantisk betydning
  2. Vi kan træne vores smertetolerance til at blive højere som safirene gør – Nogle munke har samme skik, for ikke at tale om kampsportudøvere og generelt eliteidrætfolk

Så det vi kan som mennesker, det er egentlig at justere på hvor farligt vores hjerne opfatter en given stimuli.

.

Du kender det også fra dig selv

Et hverdags eksempel du måske kender fra dig selv er den “famøse” 0-10 skala (som jeg personligt aldrig bruger i mine samtaler, som er en længere historie, men skalaen er brugt utrolig mange steder).

Da du startede med at have ondt (altså sådan rigtig ondt, dengang det gik op for dig at dine smerter ikke baaare lige ville gå væk af sig selv igen), dengang ville du måske vælge en 7’er eller en 8’er på skalaen for dine smerter i bestemte situationer.

4 år efter så står det anderledes til ved dig og selvom du måske ikke er blevet et hak bedre på de 4 år, så vil du nu fnyse af hvad du tidligere kaldte for en 7’er på skalaen, for nu er det nærmere en 3’er for dig, selvom det ellers er den/de selv samme situationer du bliver sat i som 4 år tidligere.

Så lad mig runde af her og give dig den hurtige opsummering

  • Hvem siger at det ikke kan være sjovt at blive klogere?!

  • Din smertetærskel og din smertetolerance er 2 vidt forskellige ting – Og sådan en viden er selvfølgelig altid sjov at kaste omkring sig til diverse sociale sammenhænge

  • Den gyldne bundlinje er dette: Hverken din smertetærskel eller din smertetolerance er hugget i sten. Der er utrolig mange faktorer der spiller ind – Nogle har vi ikke kontrol over, da det bogstaveligt talt ligger i vores underbevidsthed og som bare er en “del af hvem vi er”. MEN der er også en masse ting vi som mennesker er i stand til for at træne vores smertetærskel og smertetolerance. Så sådan som du har det i dag – Sådan behøves du ikke nødvendigvis have det i morgen (eller om 1 år, 5 år osv.)

Underskrift Line Christensen Medeno

Har du også en lille nørd gemt i dig?

Så tag et kig på min Vidensbase hvor jeg har linket til de videnskabelige artikler, der ligger bag indholdet her på siden. Jeg har desuden også linket til en masse andet godt, lige fra podcasts, videoer og bøger både inden for smertevidenskaben og mere bredt omkring os som hele mennesker.