Søvndagbog: Hvordan den kan hjælpe med at forbedre din søvn

Vil du have bedre styr på din søvn?

 

Vi ved allesammen at søvn er vigtigt. Faktisk er det lige så vigtigt som at spise, drikke og endda trække vejret.

Selvom vi sover og dermed ikke bevidst registrerer at vores hjerne er aktiv, så ved vi i dag fra videnskaben, at når vi sover, så er hjernen stadig på arbejde og faktisk er det nogle ekstremt vigtige ting, vores hjerne har gang i når vi sover.

For de heldige personer, så er søvn ikke noget der behøves at tænkes over, planlægges eller på anden måde sørges for. Nogle personer kan lægge hovedet på hovedpuden og 3 minutter efter sove en tung, dyb søvn og vågne veludhvilede dagen efter, lige meget hvor mange bilalarmer, skrigende børn, hunde eller alarmer der har larmet i nattens løb.

Dog er dette nærmere undtagelsen frem for reglen, når det kommer til folk med smerter (længerevarende eller ej).

Hvordan mon det er for dig?

For nogle personer, er en god fuld nats søvn noget man husker tilbage på som et fjernt minde og med et lille håb om at man en dag kan få lov til at opleve sådan en nat (og mange efterfølgende nætter) igen.

Det kan være lettere sagt end gjort at få forbedret sin søvn – men det ER muligt.

Faktisk er det også muligt på mange andre måder end ved brug af sovepiller.

Desuden er sovepiller voldsomt vanedannende og kan ødelægge ens rytme fuldstændig, så hvis man kan ændre sin søvn til det bedre på anden vis, så bør det altid være første valget.

At ændre sin søvn, søvnmønster, søvnhygiejne og så videre kræver dog noget arbejde.

Måske har du i mange år haft en dårlig søvn og dette har din krop og dine hjerne “lært” af.

Jo mere man gør noget, jo bedre bliver man til det. Dette gælder desværre også for de mere uhensigtsmæssige ting i livet, som for eksempel en dårlig søvn.

Jo flere nætter med dårlig søvn man har haft, jo mere vant er kroppen og hjernen til denne tilstand, så der skal lidt arbejde til for at vende processen igen.

I mange tilfælde, kan man bedre sin søvn betragteligt, bare med lidt detektiv arbejde og nogle simple adfærdsændringer. Dette er noget af det Søvndagbogen kan hjælpe dig med.

 

Vigtigheden af søvn

Når man har længerevarende (kroniske) smerter, er søvn faktisk en ekstremt vigtig medspiller når det kommer til at få en bedre livskvalitet og bedre styr på smerterne.

Forestil dig en dag med smerter, hvor du ikke har fået en ordenlig søvn i dagevis.

Tænk lidt over hvordan det er at skulle overskue smerterne…

… at skulle planlægge aktiviteter i løbet af dagen

… at få disse udført

… at tage stilling til diverse problematikker man kan støde på i løbet af en almindelig tirsdag og så videre.

Forestil dig så en dag med de samme smerter, men hvor du er veludhvilet og frisk i hovedet.

Tænk lidt over hvordan det så vil være at skulle overskue smerterne, planlægge dagen, udføre aktiviteter og så videre.

Hvis du er veludhvilet, så er du jo tæt på at være superwoman (eller superman)!

Det er ikke raketvidenskab at indse at søvn er ekstra vigtigt når man har smerter.

For har man smerter, har man brug for alt det overskud og overblik som man overhovedet kan få fat i!

Vigtigheden af søvn er også vist i studier

Faktisk er der også efterhånden mange studier, der viser hvordan manglende søvn faktisk kan forværre smerter, altså sænke smertetærsklen.

Der er lavet flere studier, der holder forsøgspersoner uden smerter vågne i længere perioder af gangen.

Disse personer får altså frataget deres søvn, alt sammen i forskningens navn.

Man bliver jo helt træt bare ved tanken!

Men disse studier har fundet frem til noget spændende!

Det man har fundet ud af, er at ved at holde folk vågne, så kan hjernen blive så udmattet/forvirret eller så forstyrret i de naturlige processer, at personer der ved forsøgets start var smertefrie, spontant begynder at opleve smerte forskellige steder i kroppen.

Overvej det lige en ekstra gang:

Ved at udmatte hjernen, ved at fratage søvnen så opstår smerter SPONTANT i kroppen!

Altså uden nogen som helst grund – Overhovedet!

Altså… Der er jo én grund i hvert fald; Manglende søvn!

Så ved at holde folk vågne, kan man faktisk stresse hjernen så meget at hjernen reagere med en smerterespons.

Heldigvis så forsvandt denne smerteaktivering fra hjernen, så snart disse personer vendte tilbage til deres normale søvnrytme og ingen varige mén er registeret.

Jeg synes dog det er tankevækkende, når man kan undersøge hvor stor en effekt søvn egentlig har på de smerter man mærker.

Det har da også længe været kendt at smerter og søvn (eller mangel på samme) er to ting der næsten altid går hånd i hånd og hvis smerterne kan være svære at behandle i sig selv, så er søvnen et rigtig godt sted at starte.

Uanset hvad, så er der vist ikke nogen der kan sige at søvn ikke er vigtigt, eller at søvn i de rette mængder ikke har nogen betydning.

Vi ved vist alle sammen (smerter eller ej), at vi fungere bedst på de dage hvor vi er veludhvilede og friske.

Hvis det ikke er din søvn, du har brug for et bedre overblik over, men dine smerter, så kan du i stedet bruge en Smertedagbog. Klik på linket her og læs mere om hvad en Smertedagbog er og hvordan den kan bruges.

 

Hvad er en Søvndagbog?

Søvndagbogen bruges til at registrere specifikke mønstre i dine søvnvaner og kan være et rigtig godt redskab i dialogen med læger og andet sundhedsfagligt personale.

Det kan være svært at skulle overskue at svare på spørgsmålet “Hvordan har du sovet i løbet af den sidste uge?”, måske kan man bare svare at man har sovet dårligt eller at man ikke har sovet specielt meget, men nogle gange kan det være godt at være lidt mere specifik og have lidt mere at arbejde videre ud fra.

Søvndagbogen kan hjælpe med at skabe dette overblik.

Jeg har lavet en Søvndagbog til dig, som er lige til at printe ud og udfylde. Dagbogen er til 14 dage.

I søvndagbogen skal du svar på spørgsmål som:

  • Hvad tid vågnede du op i dag?
  • Hvornår lagde du dig til at sove?
  • Hvad var den sidste mad du spiste i dag?
  • Har du dyrket motion i dag?
  • Har du taget sovemedicin

Og nogle flere spørgsmål i samme type, for at give et fuldt billede af de ting i løbet af din hverdag, som kan have indflydelse på din nattesøvn.

På illustrationen herunder kan du se hvad Søvndagbogen indeholder

Søvndagbogen indeholder Medeno

 

Søvndagbogen indeholder i alt 35 sider som en PDF fil og er lige til at gå i gang med og som nævnt er der skemaer til 14 dage.

Herunder kan du se et lille udsnit af nogle af siderne fra Søvndagbogen

Mini-præsentation af Søvndagbogen

 

Det eneste du skal gøre for at få Søvndagbogen er at udfylde nedenstående formular og komme med på min liste over folk der modtager mit nyhedsbrev. Nyhedsbrevet sender jeg ud når jeg har lavet et nyt indlæg til bloggen her og samtidig opdatere jeg lidt på hvad jeg ellers har af smerte-relevante projekter i gang.

 

Underskrift Line Christensen Medeno Online Smerteskole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

error: Indholdet er beskyttet

Denne hjemmeside bruger cookies. Cookies bliver brugt til at tilpasse indholdet på hjemmesiden, til at tilpasse annoncer, til at forbinde dig til og fra sociale medier og til at analysere trafikken på hjemmesiden. Disse cookies fra din brug af hjemmesiden, bliver delt med tredjeparter fra sociale medier, annonceringspartnere samt analyseprogrammer. Disse oplysninger kan blive kombineret med andre data, som disse tredjeparter har indhentet fra dig igennem andre hjemmesider og tjenester. Du samtykker til cookies hvis du bliver ved med at bruge denne hjemmeside. Mere information

Mere information: Cookies er små tekstfiler som bruges til at gøre din oplevelse af hjemmesiden så god som mulig. Loven fastslår, at det er lovligt at gemme cookies på din enhed (bl.a. telefon, computer, tablet) hvis de er nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du har anmodet om at bruge. Der findes flere forskellige typer af cookies som der kan gøres brug af og som denne hjemmeside gør brug af. Det er derfor nødvendigt at indhente dit samtykke til disse forskellige cookies. Du kan til enhver tid ændre eller trække dit samtykke tilbage for denne hjemmeside hvis du ønsker det. Få mere at vide om hjemmesiden og hvordan data behandles på Persondata Politikken. Dit samtykke er gældende for følgende domæner: www.Medeno.dk. De forskellige cookies: Nødvendige cookies: Disse cookies hjælper med at gøre hjemmesiden anvendelig ved at aktivere de basale funktioner som f.eks. sidenavigation, og adgang til forskellige dele af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies. Præference cookies: Disse cookies gør det muligt for hjemmesiden at huske oplysninger generiske oplysninger om dig, for at gøre din oplevelse på hjemmesiden bedre. Det kan f.eks. indebærer cookies der registrerer dit foretrukne sprog, eller hvor i landet du befinder dig. Statistik cookies: Disse cookies hjælper med at give et overblik over hvilke dele af hjemmesiden der bliver brugt, hvornår og hvordan hjemmesiden bruges mm. Der bliver indsamlet og lavet rapporter ud fra disse oplysninger. Oplysningerne er anonyme, så der vises f.eks. blot hvor mange klik der har været på en bestemt side en given dag og ikke præcist hvem der har klikket. Marketing cookies: Disse cookies bruges til at spore brugere af hjemmesiden på tværs af websider. Formålet er at vise annoncer, der er relevante for den enkelte bruger. Uklassificerede cookies: Dette er de resterende cookies som ikke falder under ovennævnte kategorier, men som alle er med til enten at indsamle data og/eller forbedre din brugeroplevelse på hjemmesiden.

Luk