Det siger nok sig selv, at det ikke er specielt smart her i det 21. århundrede – Så lad os lige lave et hurtigt tjek af hvilket årti (eller århundrede) din viden strækker sig til:

Svar “Ja” eller “Nej” på disse 3 forskellige udsagn:

  • “Smerte stammer fra kroppen”
  • “Jo mere skade der er på kroppen – Jo mere smerte”
  • “Kun ved at ændre/hele skaden i kroppen kan smerten ændres/fjernes” 

Så:

Hånden på hjertet; Hvor mange af disse udsagn svarede du “Ja” til?

Hvis du svarede “Ja” til bare én af dem (eller værre endnu alle 3), så er det vist på tide at du får opdateret din viden fra 1600-tallet til den nutidige viden inden for smerteområdet.

Heldigvis!

Så er du kommet til det helt rette sted for at gøre dette.

Ps. Så var det i 1600-tallet at René Descartes udtænkte det der kaldes “Specificitetsteorien om smerte” – Kort fortalt mente han at smerter fungerer som et klokketårn; Man hiver i rebet i bunden og så ringer klokken i toppen.

.

Sidder du og tænker: “Hvorfor i alverden er min forståelse af smerter vigtig?

Så kommer her verdens hurtigste svar:

FORDI: Hvordan vil du nogensinde kunne ændre på noget (altså din smerte), hvis ikke du forstår den?

Her får du det lige med et hurtigt eksempel:
Hvordan skal du nogensinde kunne bruge en mobil (for ikke at tale om en smart phone), hvis ikke du forstår den?

Uanset hvor gammel du er lige nu, så er jeg sikker på at du på et eller andet tidspunkt har set et ældre (måske endda gammelt – GISP!) menneske prøve at bruge en mobiltelefon.

Hvis du ikke aner hvad jeg taler om, så er her et par sjove eksempler:

For alle os (forhåbentlig inklusiv dig), der godt ved hvordan en mobil skal – og måske vigtigere; ikke skal bruges, så er ovenstående ret sjovt.

(Faktisk synes jeg det er så sjovt, at jeg stadig sidder og fniser lidt over de billeder)

MEN!

Det er slet ikke så sjovt længere, når vi vender tilbage til det virkelige emne for denne artikel: Nemlig din forståelse af din smerte. Så kommer alvoren tilbage på bordet lige med det samme.

For i stedet for at sidde og fumle med en mobil som du ikke helt forstår, så fumler du i stedet med dine smerter. Du fumler med din krop. Du fumler med din energi. Du fumler med din søvn. Du fumler med dit liv! 

Av…

Lad lige dén synke ind engang…

Så her kommer igen verdens hurtigste svar på hvorfor din forståelse af dine smerter er vigtig:

Hvordan vil du nogensinde kunne ændre på din smerte, hvis ikke du forstår den? 

Så hvis du svarede “Ja” til et eller måske endda alle de 3 første spørgsmål (her kommer de lige igen):

  • “Smerte stammer fra kroppen”
  • “Jo mere skade der er på kroppen – Jo mere smerte”
  • “Kun ved at ændre/hele skaden i kroppen kan smerten ændres/fjernes” 

Så skal vi have gjort ved det – Og det kan kun gå for langsomt!

.

De hurtige (og korrekte) svar på de 3 spørgsmål

Til udsagnet: “Smerte stammer fra kroppen

Er svaret:

Nej, al smerte er skabt af hjernen og kun når hjernen vurderer at beskyttelse er nødvendigt.

Og nej – Dette handler IKKE om at smerter “er i dit hoved” eller “noget du tænker dig til”.

Det handler ganske simpelt om at alle vores følelser bliver dannet i hjernen – Dette inkluderer også følelser som sult og tørst, glæde og vrede, kærlighed og sorg.

Der er ingen af os der vil påstå at følelsen af kærlighed stammer fra hjertet eller vrede stammer fra knyttede håndflader og en nedadvendt mund.

På samme måde stammer smerte heller ikke fra kroppen, men bliver skabt af hjernen.

Og fordi dette er verdens hurtigste svar på et ret komplekst område, så er her et par links til nogle af mine andre artikler, der går lidt mere i dybden med hvordan smerte opstår.

.

Til udsagnet: “Jo mere skade der er på kroppen – Jo mere smerte

Er svaret: Nej, der er en utrolig dårlig sammenhæng mellem skade og smerte. (2 + 2 giver ikke altid 4 – Det kan give alt lige fra 0 til 100)

Her er et par lynhurtige eksempler til dig:

At skære sig på et stykke papir kan gøre voldsomt ondt! På den anden side fortæller soldater, der er skudt i kampens hede at de ikke fik ondt før de kom tilbage til deres lejr.

På den ene side er der altså en kæmpe smerte, men en meeeeget lille vævsskade (skåret fra papiret) – På den anden side er der en enorm vævsskade (åbent skudsår), men stort set ingen smerte.

Og der findes utallige af disse eksempler!

Et meget berømt eksempel på en enorm vævsskade, men stort set ingen smerte er Bethany Hamiltons historie. Bethany fik bidt sin ene arm af mens hun var ude at surfe, da hun var blot 13 år gammel. Bethanys historie er langt fra den eneste af sin slags, men den er vældig kendt, så hvis du slår hendes navn op vil du kunne finde mange fortællinger og dokumentarer om hende.

Så hun kan miste sin ene arm i et haj-angreb uden at skrige af smerte og vi andre kan knap nok hænge sammen hvis vi (gud forbyde det), måtte slå vores lilletå ind i et sofaben.

Der er altså meget lille sammenhæng mellem skade og smerte – Og den dårlige sammenhæng gælder både ved akutte og længerevarende (kroniske) smerter.

Selvom det kan virke lidt forvirrende at skade og smerte ikke hænger sammen sådan “lige ud af landevejen”, så er den gode nyhed ved det selvfølgelig at selvom du har smerter, betyder det ikke nødvendigvis at du gør skade på dig selv – Eller at du har skader, der ikke er helet ordenligt.

Her får du lige et par links hvor du kan læse lidt mere om skade og smerte:

.

Til udsagnet: “Kun ved at ændre/hele skaden i kroppen kan smerten ændres/fjernes” 

Er svaret: Nej, smerte bliver påvirket/ændret af mange forskellige faktorer, der enten kan skrue op for smerterne eller ned for dem.

Hvis du lever med daglige smerter, så kommer dette næppe som en overraskelse for dig.

Du ved udemærket godt at din nattesøvn har en KÆMPE betydning for hvor ondt du har dagen efter.

Du ved måske endda også at stress, forpligtelser, forventninger og krav også har det med at “skrue lidt ekstra op for volume knappen” af dine smerter.

Der er 100vis (hvis ikke 1.000vis) af ting der kan ændre på dine smerter – Nogle af disse ting kan vi bevidst bruge og udnytte til vores fordel (humor, tryghed og kærlighed, afslapning, musik, god mad, distrahere os selv i kortere tid, naturen, hobbyer osv.). Andre faktorer der spiller ind på vores smerter ligger mere ubevidst i os og ikke lige noget vi kan ændre på fra den ene dag til den anden (kultur, sociale normer, religion, mediernes indflydelse).

Faktisk:

Så er der utrolig mange ting du kan gøre for selv at ændre på dine smerter – En af disse ting er selvfølgelig at forstå dine smerter, som jeg har prøvet at understrege, fremhæve og bøje i neon her øverst i artiklen. Og forståelse kommer ofte i flere “lag” og i mange forskellige former.

Og her er et par artikler til dig, der kan hjælpe dig med at forstå og endda ændre på dine smerter:

Så her den hurtige version samlet i 3 let-spiselige punkter:

  • Få din viden om smerter opdateret til det 21. århundrede – Hvis ikke du gør, så kommer du til at fumle med dine smerter – og dit liv!

  • Smerter er mere komplekse end 1 + 1 = 2, skade og smerte hænger ikke altid sammen; Ergo betyder dine smerter ikke nødvendigvis at du er ved at gå i stykker!

  • Der er mange ting du selv kan gøre for at ændre dine smerter – Viden og forståelse er nogle af de “knapper” du har at skrue på

Underskrift Line Christensen Medeno Online Smerteskole

Har du også en lille nørd gemt i dig?

Så tag et kig på min Vidensbase hvor jeg har linket til de videnskabelige artikler, der ligger bag indholdet her på siden. Jeg har desuden også linket til en masse andet godt, lige fra podcasts, videoer og bøger både inden for smertevidenskaben og mere bredt omkring os som hele mennesker.