Jeg havde i dag en virkelig fed time med – Lad os kalde hende Katrine.

(Navne er altid fiktive – historierne er rigtige)

Ganske kort om Katrine:

Hendes historie minder egentlig om så mange andres, så hun kunne egentlig lige så godt være din kollega, eller din nabo.

Hun har haft ondt i ryggen – nærmere bestemt lænden, de sidste 8 måneder efter en arbejdsulykke. Hun har været igennem alverdens behandlinger ved både læge, kiropraktor, fysioterapeut og osteopat. Hun har sågar været nålepude hos en akupunktør (hendes ord, ikke mine) og fået blokade i ryggen.

Hun gør selvfølgelig også alt det hun har fået besked på, så hun træner troligt 3 gange om ugen i et trænings-center, med øvelser hun har fået udleveret af tidligere fys.

Alligevel…

Så har hun her 8 måneder senere stadig lige så ondt som da hun startede. Ikke en pind er blevet bedre – Til gengæld har hun nu 1.000vis af frustrationer og bekymringer oven i, i stedet.

.

Så nu er det min tur! (Forestil dig her en klappende smiley)

Det lyder måske skørt – Men jeg elsker at tale med folk, som har fået en oplevelse af at være “givet op”, for det betyder nemlig at jeg kan vise dem, at sådan behøves det slet, slet ikke at være!

Nå… Men hvad var det så Katrine og jeg lavede i dag?

Jooo ser du, hvis jeg skal give den korte version, så lavede vi det alle andre også havde lavet; Nemlig øvelser på gulvet og en smule gangtræning.

MEN!

Den kæmpe forskel fra tidligere til nu, det var at jeg også koblede smerteteori på. På den måde fik Katrine ikke bare 3 øvelser hun hovedløst skulle lave – Hun fik rent faktisk en forståelse af hvad der sker i hendes krop når hun får ondt og hvad hun kan gøre ved det.

.

Den største Aha-oplevelse for Katrine var helt sikkert at lave øvelserne og være afslappet og rolig, mens hun lavede dem.

Forestil dig mig sådan her:

Trææææk vejret…

Jaaa, meget bedre!

Mærk hvordan musklerne omkring din lænd nu lige så stille slapper af…

Bliv ved med at trææække vejret…

Katrine kom til at grine til sidst og sagde: “Ja, jeg bliver jo helt saglig af det her

Katrine beskriver nemlig sig selv som “utrolig stiv” og sådan har det været i årevis, ikke bare siden hun fik ondt, fortæller hun.

Hun fortalte sågar med et smil på læben at hun har fået at vide at hun har en “vred gang”. Ingen af os kunne dog helt sætte finger på hvordan mon hendes gang var “vred”.
Men stiv og rigid… Dét kunne hun godt se, da hun fik lov at se sig selv gå i spejlet. Så det arbejdede vi selvfølgelig på – Ingen skal jo have en vred gang (i hvert fald ikke umotiveret).

.

I dag var min første dag med Katrine, hvor vi snakkede og lavede øvelser.

Og her til sidst, så skal du da heller ikke snydes for at få at vide at Katrine stolt sagde:

“Jeg har lige taget 5 skridt i træk uden nogen smerte overhovedet – Det har jeg ikke gjort i 8 måneder”.

 

Så dagens strøtanke til dig:

Husk at trække vejret – Mere end bare den overfladiske vejrtrækning du holder højt i brystkassen. Dine lunger er langt større end bare det, så brug dem for pokker! (Og udnyt dit parasympatiske nervesystems fantastiske egenskaber!)

Tillad dig selv at slappe af – Også selvom du har smerter.

Tag ikke mit ord for det – Tag Katrines; “Det var da helt utroligt“, og “Jeg skal da vist til at trække vejret igen, det har jeg ikke gjort i snart 5 år, så det må være på tide nu“.

Hvis du gerne vil vide mere om hvilken smerteteori jeg underholdte med i dag, så finder du noget af det i denne artikel: Få overblikket over din hjernes rolle i forhold til dine smerter

Underskrift Line Christensen Medeno Online Smerteskole